Загальне
Кухаренко В.М.
Харківський національний автомобільно-дорожній університет
Експертна оцінка дистанційного курсу
Вступ
Пандемія суттєво вплинула на розвиток освіти. За двадцять років розвитку дистанційного навчання університети розробили стандарт дизайну дистанційного курсу, методи проведення дистанційного навчального процесу, встановили норми сертифікації дистанційних курсів, розробили систему підвищення кваліфікації розробників дистанційних курсів. Після введення карантину кількість викладачів, що були примушені створювати примітивні дистанційні курси та навчати дистанційно збільшилась у 3-5 разів. Організувати навчання такої кількості викладачів університети не мають можливості. Все було віддано на розсуд викладачів без досвіду дистанційного навчання. У більшості університетів аудиторні заняття проводять за розкладом через вебінари і через це у викладачів практично немає часу засвоювати інформаційні технології дистанційного навчання. Сюди треба додати відсутність досвіду навчання через нові технології у студентів, проблеми Інтернет та втомлюваність від вебінарів, які тривають понад 30 годин на тиждень. Іде хаотичне несистемне впровадження дистанційного навчання в якому якість дистанційних курсів практично відсутня.
Тому виникає питання зберегти минулі напрацювання, підготувати експертів дистанційного навчання. Це більш реально, ніж примусово масово заганяти викладачів на курси підвищення кваліфікації. Це дозволить після закінчення карантину розпочати систематичну підготовку фахівців дистанційного навчання.
В систему підготовки експертів повинні входити курси кураторів змісту, розробників дистанційних курсів, тьюторів дистанційного та змішаного навчання та експертів. Перелік курсів показує, що таким чином ми будемо додатково готувати мережевих лідерів дистанційного навчання.
ЗВО створювали дистанційні курси, але їх використання до пандемії у більшості було обмеженим. Непідготовленість розробників дистанційних курсів до навчального процесу в нових умовах привело до внесення випадкових змін до структури та наповнення дистанційних курсів, що не сприяло якості навчання.
Мета конкурсу.
- Аналіз стандартів (дизайну) дистанційного курсу.
- Кращий досвід дизайну дистанційного курсу.
- Розповсюдження кращого досвіду.
Стандарт дистанційного курсу
Кожен університет, який впроваджує дистанційне навчання створює свій стандарт дистанційного курсу, інколи цілеспрямовано, інколи неформально і користуються ним для порівняння дистанційних курсів між собою. Наявність такого стандарту полегшує викладачам створювати свої курси а студентам орієнтуватися у навігації курсу. Таким чином створюються комфортні умови для викладача та студента. Ефективне онлайн-навчання, визначене в Рубрики дизайну курсу OEI в листопаді 2015 року Академічний сенат громадських коледжів Каліфорнії, поєднує розуміння дизайну курсу з стратегії підтримки учнів [1].
Проведення конкурсу
У 2021 році ХНАДУ провів відкритий конкурс дистанційних курсів, в якому брали участь 39 дистанційних курсів: ХНАДУ – 28 курсів, ІТВ НТУ «ХПІ» 3 курси, НТУ «ХПІ» 1 курс, НФаУ – 2 курси, МДУ – 2 курси, ХНЕУ ім. Кузнеця – 2 курси. Для проведеня вібору використовувалась експерс-анкета, яка дозволила розподілити учасників на три групи.
Конкурсна робота повинна представляти повноцінний дистанційний курс, який передбачено навчальним планом підготовки бакалавра, магістра або планом підготовки іноземних студентів на підготовчих курсах.
Для експрес-аналізу робіт була використана анкета, яка перевіряла наявність основних елементів дистанційного курсу, мети занять та завдань за таксономією Блума, критеріїв оцінювання виконаних завдань тощо. За результатами оцінювання роботи були розподілені на три групи 18 курсів, 12 курсів та 9 курсів.
Експрес-оцінка дистанційного курсу
Автор курсу (ПІБ)
URL дистанційного курсу
Рецензент (ПІБ)
1. Візитка курсу (1 -є, 3 - високої якості)
3
2. Автори курсу та їх кваліфікація(1 - є, 2 - у силабусі)
2
3. Обсяг та тривалість курсу(1 - є, 2 - у силабусі)
2
4. Вимоги до слухачів(1 - є, 2 - у силабусі)
2
5. Опис організації навчального процесу(1 - є, 2 - якісний, 3 - у силабусі)
3
6. Перелік літературних джерел(1 - є, 2 - у силабусі)
2
7. Програма курсу по тижнях (1 - є, 2 - є з планом роботи, 3 - є з планом роботи та рефлексією)
3
8. Наявність мети до кожного заняття (1 -мета 1-2 рівня, 2 - 3 рвіня, 4 - 5 рівня, 5 - 6 рівня таксономії Блума)
5
9. Теоретичний матеріал (doc, pdf, html) (1 - doc, 2 - pdf, 3 - html)
3
10. Структурування теор. матеріалу(1 - є, 2 - є опорні елементи, 3 - якісне структурування)
3
11. Питання у тексті(1 - є, 2 - 3-6 рівня за Блумом)
2
12. Резюме до розділу
1
13. Епіграфи до розділів (1 - інколи, 2 - майже до всіх тижнів)
2
14. Історичні довідки у розділах(1- є, 2 - якісне оформлення)
2
15. Наявність та якість графіки у тексті(1 - є, 2 - просте, 3 - якісне)
3
16. Презентація до заняття та відповідність формі(1 - є, 2 - багато тесту, 3 - вбудована у текст)
3
17. Відеоролики до занять заняття (1 - є, 2 - вбудований у текст)
2
18. Словник (150 словникових статей) (1 - 30 словникових статей, 2 - 60 статей, 3 - 90 статей, 4 - 120 статей, 5 - 150 статей)
5
19. Форум знайомств(1 - є, 2 - є пояснення тьютора)
2
20. Форуми для обговорення та консультацій(1 є, 2 - є коментар тьютора)
2
21. Опис практичних занять(1 - є, 2 - є на окремій сторінці у курсі, 3 - вбудований в опис завдання)
3
22. Критерії оцінювання практичних занять(1 - вказана кількість балів, 3 - наданий опис критеріїв)
3
23. Різноманітність практичних занять (1 - завдання одного типу, 2 - є декілька типів завдань, без урахування тестів)
2
24. Відповідність практичних завдань меті заняття(1 - відповідність часткова, 2 - відповідність повна)
2
25. Творчі завдання
1
26. Організація взаємодії слухачів (робота у групах) (работа в групах: 1 - одне заняття, 2 - декілька занять, 3 - якісно)
3
27. Тематичні чати або вебінари
2
28. Вхідний контроль
2
29. Самоконтроль до занять (10 тестових питань)
1
30. Модульний контроль (150 тестових питань) (150 питань, 30, 60, 90, 120, 150 відповідно)
5
31. Підсумковий контроль (300 тестових питань) (300 питань, 50, 100, 150, 200, 250, 300 відповідно)
5
32. Кількість типів тестових завдань
10
33. Графіка та відео у тестових завданнях (1 - є, 2 - відео вбудовані)
2
34. Градація складності тестових завдань за таксономією Блума(1 - 1-2 рівні Блума, 2 - 3-й рівень Блума, 3 - 4-й рівень Блума, 4 - 5-й рівень Блума, 5 - 6-й рівень Блума
5
35. Проблемні питання у форумах
2
36. Рейтингове оцінювання(1 - оцінювання є, 2 - оцінювання системне)
2
37. Повнота модульного та підсумкового контролю(1 - тестові завдання охоплюють теми курсу частково, 3 - тестові завдання охоплюють теми курсу повністю)
3
38. Загальна оцінка дизайну курса
5
Загалом
110
Для оцінки дистанційних курсів була сформована група експертів у складі 15 осіб. Це були представники університетів та випускники курсів з розробки та експертизи дистанційних курсів
Експертам конкурсу був запропонований невеличкий тренінг, на якому розглядалися тенденції розвитку дистанційного навчання, сучасні технології розробки дистанційного курсу, шаблон дистанційного курсу, який використовується в ХНАДУ, ХПІ, НФаУ, МДУ, роль таксономії Блума у організації дистанційного навчального процесу
Оцінювання дистанційних курсів відбувалося з використанням анкети [2] глобальной організації Quality Matters (https://www.qualitymatters.org/), яка є провідною в області забезпечення якості в інтерактивному та інноваційному цифровому середовищі навчання та викладання.
Слід зазначити, що для експертів без практичного досвіду створення дистанційного курсу тритижневого підготовчого тренінгу було замало. Обговорення анкети оцінювання як такого не відбулося. Досвідчені експерти були ознайомлені з світовим досвідом і погоджувались з ним. Менш досвідчених експертів дивувала велика увага у анкеті на результати навчання. Вони не підтримали половину питань анкети, ще третина була їм незрозуміла. Тому кожну роботу оцінювали 2-3 експерти, серед яких хоча б один мав практичний досвід оцінювання та проходив підготову у курсі «Технологія розробки дистанційного курсу».
Результати конкурс дистанційних курсів ХНАДУ
У конкурсі дистанційних курсів ХНАДУ кращими були курси «Теорія електроприводу» професора Гнатова А., «Охорона праці» доцента Крайнюк О. та «Загальна хімія»доцента Єгорової Л. У відкритому та загальному конкурсі перемогли курси «Нарисна геометрія, інженерна та комп'ютерна графіка» професорки НТУ «ХПІ» Адашевської І., «Латинська мова» доцента НФаУ Томарєвої Н., «Органічна хімі» професора НФаУ Шемчука ЛУ представлених на конкурс курсах практично відсутня групова робота, творчих завдань та вхідного контролю – 8%, слабо використовується відео – 29% , форум знайомств – 34% , глосарій – 36%, нечітко визначені критерії оцінювання практичних занять – 36%. Підсумковий контроль передбачений у 50% дистанційних курсів.
Список використаних джерел- Online Course Design Standards. https://cvc.edu/professional-development/online-course-design-standards/
- Specific Review Standards from the QM Higher Education Rubric, Sixth Edition (https://www.qualitymatters.org/sites/default/files/PDFs/StandardsfromtheQMHigherEducationRubric.pdf