Загальне
Борисенко Д.В.
Українська інженерно-педагогічна академія
"Друга спроба" в Moodle
Виконання завдань на базі дистанційних платформ організації навчання мають свої особливості, які пов’язані не лише з способом передачі та змістом завдання, а й повинні враховувати можливість надання здобувачу освіти «другої спроби». Це така навчальна умова, яка дозволяє за певних поважних причин скористатися подовження строку здачі завдання, надати ширший діапазон індивідуалізації навчання або скористатися наявною альтернативою. Останній чинник є найбільш популярним серед здобувачів освіти, які впродовж останнього навчального року були дуже навантаженні самостійними завданнями, більшість яких майже однотипні з різних дисциплін та характеризуються зосередженням на пошуку інформації, написанні доповідей та рішення типових задач. Ці завдання виключали спільну діяльності в групах із-за браку навчального часу, відведеного на вивчення відповідних курсів. Вихід з цієї ситуації є через застосування комплексних завдань з декількох суміжних предметів, спільних навчальних проєктів, до яких пропонується здобувачам залучитися у вигляді альтернативи до виконання традиційних завдань курсу. З одного боку, це є навчальним завданням з додатковими балами для сумлінних учасників навчального курсу, які виконують все вчасно, та активних особистостей, які намагаються залучатися у всіх заходах та конкурсах, скористатися максимальними можливостями навчальних пропозицій закладу освіти. З іншого боку, ці завдання є унікальною можливістю вирішення питання «заборгованості» деяких учасників курсу, які в короткий проміжок часу не зможуть виконати усі завдання, але долучаються до навчального проєкту з більш комплексним вирішенням з декількох предметів та при позитивному прагненні та демонстрації свої результатів зможуть отримати бажаних навчальний результат. Зрозуміло, що в цьому випадку дуже багато умовностей, які повинні враховуватися, виділення завдань, які можливо перезарахувати замість представлення результати в комплексному завданні та ще більше питань до критерії оцінки, які повинні мати додаткові дописи та включати часові рамки традиційних завдань та окремі доповнення для додаткових завдань. При цьому, важливим залишається не втратити мотивації здобувача освіти, надати рівні можливості для всіх та можливість самостійно вибирати не лише навчальні курси, а й рівень інтенсивності навчального процесу в умовах дистанційної підтримки.
"Наявність другої (додаткової) спроби" є напевно одним із найбільш популярних питань здобувачів освіти, які цікавляться отриманням максимального балу в дистанційній платформі Moodle, насамперед, в ході проходження тестів та виконання практичних та самостійних завдань. В більшості випадків, так званою "другою спробою" здобувачі освіти не користуються та виконують все в межах першої спроби виконання, завантажуючи відповідний файл або проходячи тест. Сумлінне вчасне виконання, дотримання чітко прописаних параметрів оформлення та висвітлення необхідної змістовної частини виключає зниження балу та необхідність підвищення власних показників. Але в кожній навчальній групі є невеличка частка здобувачів освіти, які з поважних причин не встигають все вчасно виконати, не зацікавленні в отриманні високих результатів або інші ситуації, при яких відбувається низька активність учасника курсу на початку та підвищення його активності в кінці. За останній тиждень даний учасник бажає максимально все зробити, але виявляється більшість тестів та завдань вже закрита із-за чітко встановлених обмежень щодо здачі. При такій ситуації важливо враховувати додаткові завдання. Крім того, є гіперактивні учасники, які бажають взяти участь у всіх тестах та задаваннях, в тому числі додаткових. І щоб їх також не обмежувати викладачу потрібно врахувати доступ учасників до всіх наявних ресурсів.Є значна кількість ситуацій при яких учасник навчального курсу в дистанційній платформі Moodle може помилково отримати нижчий бал. Так, наприклад, деякі тести мають часове обмеження щодо надання відповідей, за яке здобувач може не встигнути із-за слабкого Інтернету та переривання сесії
В будь-який ситуації викладачу потрібно структуровано та всебічно підходити до розробки навчального дистанційного курсу, враховувати ширші можливості платформи, включати різні рівні опанування матеріалом від технічних можливостей здобувачів освіті, їх рівня підготовки, форми навчання, загальної тривалості курсу, періодичності проведення занять (залучення до курсу) та інших параметрів. При цьому, варто враховувати як класичну ієрархію побудови курсу, яка може бути визначена закладом освіти у відповідних методичних рекомендаціях щодо організації та забезпечення дистанційної підтримки або іншими інструкціями, так і унікальні особливості самого предмету та пов’язаного з ним матеріалу. Так, виклад технічних та художніх предметів значно відрізняються за особливостями завдань та їх подачі в курсі, але при цьому повинні мати однакову ієрархічну структуру представлення ресурсів та матеріалів курсу. Це зроблено для того, щоб спростити здобувачам освіти опанування нових предметів, сформувати у них чітку логіку представлення інформації за відповідною схемою та знизити негативні ризик щодо нерозуміння де шукати інформацію в курсі.
Вирішення поставлених проблем з «другою спробою» можливе умовно двома шляхами вирішення: відкриття можливості щодо здачі наявних завдань або використання додаткових завдань. Крім того, можливо створювати окремі групи учасників, яким надати особливий доступ до ресурсів та матеріалів курсу за необхідності та виявленої такої ситуації. Відкриття можливості щодо здачі або просте змінення (видалення) обмежень або доступності є шляхом найбільш трудомістким для викладача та є не зовсім «демократичним» до інших учасників, які все вчасно здають та отримують майже однакові бали. Зміну доступності можливо застосовувати до окремих завдань або завдань тижня, щоб не викликати хвилю обурень учасників та надати всім можливість «доздати» завдання в межах попереднього тижня або групи завдань. Інший та більш альтернативний підхід надання «другої спроби» учасникам навчального курсу створення додаткових завдань, які можуть бути окремих напрямком самостійного залучення здобувачів. Це яскравий приклад залучення учасників до конкурсів, семінарів, наукових заходів, підготовки статей, навчальних проєктів тощо. За доручення до цієї роботи здобувачу освіти пропонується отримати додаткові бали, які будуть враховані в загальний бал, але не перевищувати встановлені межі здачі практичних та самостійних завдань, проходження тестів або інших видів робіт.
Додаткові завдання є універсальною альтернативою для організації «другої спроби» та підвищення активності здобувачів освіти, можливості на рівних умовах надати всім отримати високий бал за представлені курс. Є лише одна незначна проблематика, з якою може стикнутися викладач при застосуванні додаткових завдань, – виключення можливості оцінити ці завдання в загальній шкалі оцінювання із-за значної кількості завдань та чіткого розмежування балів за кожне із них. При цьому, просто не вистачає балів для оцінювання додаткових завдань, на які не передбачено балів або оцінювання їх дуже низьке за кількістю балів в порівнянні з іншими менш місткими та вимогливими видами діяльності. В такому випадку варто скористатися додатковими роз’ясненнями для учасників та чітко прописати загальну можливу кількість балів, які здобувачі освіти можуть отримати за кожне завдання і куди вони будуть додані та в якій кількості до існуючих завдань, модулів або груп завдань. Таким чином, оцінка прописується в коментарі до додаткових завдань без встановленого оцінювання та ці бали використовуються як допоміжні, якщо є можливість їх додати. Цей шлях є найбільш зрозумілим та не викликає в учасників якихось здивувань та нерозумінь в оцінюванні. Він є простим та ефективним способом мотивації здобувачів освіти до позаудиторної діяльності, розвитку професійних навичок в реальних умовах (участі в практичних заходах, пов’язаних з майбутньою професією, долучення до інноваційних проєктів) та можливістю врахування викладачем їх активності в межах навчального курсу за умови представлення результатів, які можливо зв’язати із завданнями даного курсу.
Список використаних джерел
- Купріянов О. В. Основи дистанційного навчання : навч. посібник / О. В. Купріянов. – Укр. інж.–пед. акад. – Харків : Друкарня Мадрид, 2020. – 91 с.
Франчук В.М. MOODLE (Тести). Посібник для студентів інформатичних спеціальностей педагогічних університетів / В.М. Франчук. – К.: НПУ імені М.П. Драгоманова, 2009. – 55 с.