Общее
Побіженко І.О.
Харківський національний університет радіоелектроніки
Використання системи дистанційної роботи Moodle в ВНЗ в часи пандемії
ВСТУП
Використання елементів дистанційної освіти в період пандемії в деяких випадках є єдиною можливістю організувати безперервний навчальний процес. Розробники пропонують широкий вибір систем дистанційного викладання, таких як Google class, Edmodo, Zoom, Skype та інші. Лідером цієї галузі є навчальна платформа Moodle, яка надає підтримку широкого спектру прикладних інструментів, таких як тести, відвідування, заняття, семінари та інші. Потужні можливості Moodle разом з Google Meet дозволяють організувати повноцінне викладання дисциплін різного профілю в вищому навчальному закладі.
В Moodle викладач послідовно створює та налаштовує свій онлайн курс та підтримує зворотній зв'язок зі студентами, маючи можливість інтерактивно змінювати його наповнення.
Система дистанційного навчання в ХНУРЕ
В ХНУРЕ завдяки впровадженій системі дистанційного навчання Moodle студент швидко розуміє, що від нього потрібно. Інструмент «Відвідування» дозволяє не запізнюватись на заняття, відмічати свою присутність і завжди знати, коли буде наступне заняття чи консультація. Викладач, в свою чергу, може швидко визначити присутність студента. В години занять студент має можливість показувати свої роботи викладачу за розкладом завдяки Google Meet. Доцільно, щоб оцінка за присутність обов’язково враховувалась в загальному балі за дисципліною.
Викладач може записати свою доповідь, лекцію чи пояснення і викласти студентам для подальшого ознайомлення, або навпаки, записати учня і подивитись його доповідь в зручний час. На семінарах в Google Meet студенти роблять доповіді по своїм власним проектам. За доповіддю доцільно організувати жваву дискусію в форумі Moodle. Студентам зручна така форма спілкування з викладачем та між собою. Також така форма підходить для роботи викладача зі студентами, коли ті пишуть курсові чи дипломні роботи.
Можна слідкувати за прогресом учня постійно на онлайн консультуванні Google Meet в години консультацій, які прописані в Moodle. Студент може загрузити роботу в Moodle, і на консультації викладач та студент будуть сумісно працювати над матеріалом студента. Якщо у студента з’являються додаткові питання, він може попросити додаткове консультування і показати не лише код і записку, а наприклад і презентації. Якщо виникнуть зауваження, то виправити їх можна швидко в реальному часі.
Не важливо, в якій конкретно версії Visual Studio було виконано завдання, чи в іншому програмному забезпеченні – все студент показує через Google Meet. Викладачу не потрібно мати всі версії програм на своєму комп’ютері, він може допомогти студенту через Google Meet, коли бачить помилки студента.
Викладач працює зі всіма студентами та швидко може побачити, чому вони навчилися. Також можна в реальному часі давати завдання студентам, і вони його будуть виконувати в присутності усієї групи. Можна швидко побачити при такій роботі, чого насправді навчився студент. Така форма навчання стимулює тих студентів, хто прагне постійно вчитись. Вони бачать, що зробили одногрупники, і підтягуються до сильних студентів, але тільки ті, хто дійсно того бажає.
Програмування в Visual Studio на мові C# чи С++ вимагає пильної уваги зі сторони учня. Коли викладач дає додаткове завдання при всіх учнях, то як та за скільки часу студент його виконає, можна оцінити його навички, які були отримані їм під час навчання. А вже результат захисту студент розміщає в системі Moodle (наприклад, в елементі Завдання). Потім викладач може оцінити не тільки те, що студент загрузив в систему, але й те, як він захищав свою роботу.
Тести дуже корисний інструмент в Moodle, він дозволяє оцінити учнів різними типами створених питань з будь-якими рівнями складності. Різного типу питання примусять студента зосереджуватися, бути пильним. А питання з «не» допомагають зрозуміти, наскільки прискіпливо студенти проходили тест, чи уважно читали питання. В будь-який курс треба включати тести як обов’язкову складову перевірки знань студента, або як допуск на іспит. Можна також роботи тести по мовам програмування.
Висновок
Все це можливо завдяки потужному дистанційному інструментарію Moodle та Google Meet, які можливо і потрібно використовувати в навчальному процесі, коли неможлива інша форма співпраці зі студентами. З іншого боку, подібна взаємодія зі студентами показала гарні результати тільки з тими з них, хто готов вчитися і розуміє, що знання треба постійно напрацьовувати і максимально використовувати таку взаємодію з викладачами.