General
Федів В.І., Олар О.І., Бірюкова Т.В.
Буковинський державний медичний університет
ОСОБЛИВОСТІ ВИКОРИСТАННЯ СИСТЕМИ MOODLE ПРИ ВИВЧЕННІ БІОФІЗИКИ
Останнє десятиріччя в системі освіти, в цілому, і вищої освіти, зокрема, стало етапом впровадження процесів віртуалізації освіти. Вже звичною стала термінологія «дистанційне навчання», «електронне навчання», «електронний навчальний курс» та ін. Повноцінне керування базою електронних інформаційно-освітніх середовищ, наявність інструментів для зручної розробки і редагування контенту, організація зворотного зв’язку – це невід’ємний елемент формування повноцінної освітньої траєкторії для здобувачів освіти. Тому в структурі забезпечення навчального процесу закладів вищої освіти LMS (learning managing system) стали обов’язковим атрибутом, сучасним дидактичним засобом, який підтримує процеси модернізації вищої освіти [1,2].
Звичайно, кожен заклад вищої освіти робить вибір на користь тієї чи іншої LMS, проте, як показала практика, найбільш популярною, в тому числі і в Україні, є система Moodle [3].
У Буковинському державному медичному університеті (БДМУ) Moodle функціонує з 2010 року і на сьогоднішній день вже налічує 2343 електронних навчальних курсів (ЕНК) і понад 10 тисяч користувачів. За цей час і професорсько-викладацький склад і здобувачі освіти мали можливість оцінити переваги використання сервісів Moodle, а постійна технічна підтримка забезпечує безперебійну роботу системи.
Перевагами LMS Moodle є:
- для педагогічного персоналу:
а. відносна простота інтерфейсу, інтуїтивно зрозумілого користувачам;
б. зручність адміністрування курсів та створення і редагування контенту;
в. можливість використання окремих структурних одиниць електронних курсів, можливість використання мультимедійних елементів (аудіо- та відео ресурсів, графічних та презентаційних матеріалів та ін.);
г. наявність системи керування навчанням та функцій, які необхідні для зворотного зв’язку (для моніторингу, аналізу активності і контролю засвоєння навчального матеріалу та ін.) зі здобувачами освіти та ін.
- для здобувачів освіти:
а. інтерактивність навчання;
б. динамічність доступу до інформації;
в. наочність і варіативність навчальної інформації;
г. постійно-діючий доступ до довідкової інформації;
д. можливість багатократного повторення матеріалу та самоконтролю без побоювання допустити помилки та ін.
За умови підготовки якісного контенту електронних навчальних курсів і використання різноманіття інструментів LMS її вищеперелічені переваги стають невід’ємною компонентою при формуванні у здобувачів освіти критичного мислення і комунікаційної компетенції – основних задач сучасної освіти. У свою чергу, це вимагає від викладача відповідального підходу до планування структури та наповнення курсів навчальними та навчально-методичними матеріалами.
Розглянемо особливості в організації ЕНК на прикладі курсу «Медична та біологічна фізика» для спеціальності «Медицина». Попри те, що для всіх ЕНК передбачена обов’язкова загальна структура, яка регламентується нормативними документами по БДМУ, кожен курс може містити також варіативну компоненту в залежності від специфіки дисципліни.
Тривалість вивчення курсу визначається кількістю тижнів (тем), на яку розрахований курс, оскільки здобувачі освіти на початкових курсах займаються за стрічковою системою і дисципліна за навчальним планом передбачена один раз на тиждень. Тематичний план віртуального навчального середовища віддзеркалює тематичний план наведений у робочій програмі навчальної дисципліни.
При формуванні контенту для дисципліни викладачі враховували:
- схему і стиль оформлення курсу та інструменти реалізації курсу, можливості надання інформації у різних форматах;
- часовий проміжок, потрібний студенту «середнього рівня» для освоєння тієї чи іншої теми і виконання різних видів робіт, за умови, що відбір і структурування матеріалу вже здійснено;
- тривалість підібраних або створених медіафрагментів для кожної теми
- можливості аналізу, прогнозування та попередження виникнення різних проблем;
- підбір і визначення форм і видів самоконтролю і контролю для кожної теми (тести, задачі, контрольні питання або завдання та ін.).
Це досить відповідальне завдання, оскільки тільки оптимальне поєднання дидактичних можливостей і можливостей LMS дозволяє створити якісний навчальний курс.
За опитуванням, проведеним навчальним відділом БДМУ серед студентів різних курсів, ЕНК «Медична та біологічна фізика» був відмічений як такий, що в достатній мірі відображає актуальні питання напрямку і наведений дидактичний матеріал цілком достатній для всебічної підготовки до занять, що є свідченням студентоцентрованого підходу у підготовці майбутніх фахівців.
З переходом на онлайн навчання та необхідністю максимальної об’єктивізації результатів потенціалу здобувачів освіти, засоби LMS Moodle надали можливість оцінювання елементів курсу з використанням різних, у тому числі, створених викладачем шкал. Всі результати можуть переглядатися на сторінках оцінок.
Гнучкість, модульність, інтерактивність, наочність, масовість, здатність адаптуватися до зміни умов навчання і викликів сучасності, зробили LMS Moodle сучасним і незамінним дидактичним помічником при використанні інтерактивних педагогічних технологій.
Список використаних джерел
- Петренко Л.М. Організаційні методи дистанційного навчання в закладах професійної (професійно-технічної) освіти. URL: https://fileview.fwdcdn.com/?url=https%3A%2F%2Fmail.ukr.net%2Fapi%2Fpublic%2Ffile_view%2Flist%3Ftoken%3D_33iKVufOZgHEmFPZqndVQTUVKSI0UkfepU7lSE6jxTa1KaIp97D-xW_LxnNsMEWqKspG8RNK4NPUXLboKrlCFYH02aFdNRtjIbg%253AVY33c818O1gJUwUG%26r%3D1622987101879&default_mode=view&lang=uk#start=0 (дата звернення 06.06.21)
- Біляй Ю.П. Методична система підготовки майбутніх учителів математики та інформатики до використання технологій дистанційного навчання. Дис. канд. пед. наук. 13.00.02. - Теорія та методика навчання (інформатика) Київ, 2018. 250 с.
- Кухаренко В.М., Бондаренко В.В. Екстрене дистанційне навчання в Україні. Харків:. Вид-во КП «Міська друкарня», 2020. 409 с.