Общее
Яковлєв А.А., Яценко Р.М.
Харківський національний економічний університет імені Семена Кузнеця
Оцінка якості електронних курсів в LMS Moodle
У зв'язку з пандемією коронавірусу зросла значимість онлайн навчання на тлі класичного. В умовах ізольованості учасників навчального процесу безліч навчальних закладів вважали за краще перейти на дистанційну форму навчання, а ринок онлайн навчання виявився затребуваним, як ніколи.
Друга декада XXI століття характеризувалася постійним зростанням інвестицій в сферу освіти. Так за даними Metaari, тільки за 2019 рік у глобальний ринок EdTech були інвестовані рекордні $ 18,66 млрд, що приблизно на $ 2 млрд більше, ніж в 2018 році. При цьому, згідно з HolonIQ, близько $ 8 млрд від сукупних інвестицій за 2018 рік склали вливання венчурного капіталу в бізнес компаній-«єдинорогів». За найсвіжішими даними Metaari, в 2019 році цей показник дорівнював $ 8,56 млрд, говориться в дослідженні. [1]
Однією з платформ, які використовуються для створення онлайн курсів на території України є Moodle.
Moodle — це модульне об'єктно-орієнтоване динамічне навчальне середовище, яке називають також системою управління навчанням (LMS), системою управління курсами (CMS), віртуальним навчальним середовищем (VLE) або просто платформою для навчання, яка надає викладачам, учням та адміністраторам дуже розвинутий набір інструментів для комп'ютеризованого навчання, в тому числі дистанційного. Moodle можна використовувати в навчанні школярів, студентів, при підвищенні кваліфікації, бізнес-навчанні, як в комп'ютерних класах навчального закладу, так і для самостійної роботи вдома. Це безкоштовна, відкрита (Open Source) система. Вона не лише безкоштовна сама, а й не потребує для своєї роботи жодного платного програмного забезпечення. Тобто кожний навчальний заклад може впровадити у себе не просто безкоштовну і найбільш досконалу, а ще й абсолютно ліцензійну систему, не витративши жодної копійки на придбання програмного забезпечення. При цьому він може вносити зміни у код у відповідності до своїх потреб. [2]
З 2009 року на основі Moodle в Харківському національному економічному університеті імені Семена Кузнеця для ефективного управління самостійною роботою студентів в інформаційно-навчальному середовищі, яке неможливе без електронних навчально-методичних комплексів, комп’ютерних програм контролю знань, інтерактивних форм обговорення актуальних навчальних проблем, працює сайт персональних навчальних систем у комп’ютерній мережі університету та мережі Інтернет.
Персональна навчальна система (ПНС) – це автоматизована навчальна система з акцентуванням на її персональному характері і спрямованістю на самостійне навчання. Персональна навчальна система створює інформаційне середовище, яке складається із навчальних, наукових, інформаційних матеріалів та засобів, розроблених в електронній формі, є достатнім для навчання окремим навчальним дисциплінам за допомогою опосередкованої взаємодії віддалених один від одного учасників навчального процесу й налаштоване на ефективну організацію навчального процесу та управління самостійною роботою студентів. [3]
Метою впровадження ПНС в освітній процес є забезпечення якості освіти шляхом змістовного наповнення освітнього середовища, забезпечення рівного доступу учасників навчального процесу до якісних навчальних та методичних матеріалів незалежно від місця їх проживання та форми навчання, створення умов для персоналізації навчання, використання інформаційно-комунікаційних технологій. На сьогодні в навчальному процесі університету активно використовуються більше 1700 ПНС, а загальна середньодобова відвідуваність склала більше 5000 користувачів під час карантину навесні 2020 р. Більшість користувачів (55 %) для роботи з сайтом використовують стаціонарні комп’ютери чи ноутбуки, мобільні пристрої (телефони, смартфони, планшети) використовують 45 % аудиторії сайту.
Методика оцінки якості персональних навчальних систем детально описана в "Положенні про персональні навчальні системи в Харківському національному економічному університеті імені Семена Кузнеця".
"Методика оцінки якості персональних навчальних систем визначає, що за рівнем розробленості ПНС може бути контентного, інтерактивного та автономного рівня.
- Контентний рівень ПНС містить необхідне інформаційно-методичне забезпечення для навчальної дисципліни із використанням електронних засобів, що надають доступ студентам до електронних освітніх ресурсів. ПНС контентного рівня достатньо для опанування навчальної дисципліни за змішаної моделі навчання, в якій технології дистанційного навчання використовуються для студентів денної та заочної (дистанційної) форм навчання.
- Інтерактивний рівень ПНС має додаткове навчально-методичне забезпечення, що використовує мультимедійні електронні засоби початкової та середньої інтерактивності, контроль успішності та самоперевірку знань за допомогою електронних засобів тестування, здійснення комунікацій (проведення Інтернет-семінарів з використанням чатів, форумів, електронні індивідуальні консультації), перевірка та корегування виконаних завдань із застосуванням електронних засобів і ресурсів у режимі off-line та on-line. ПНС інтерактивного рівня забезпечують для студентів зворотній зв’язок з метою контролю прогресу опанування навчальної дисципліни.
- Автономний рівень ПНС передбачає також наявність компетентнісного підходу до навчально-методичного забезпечення, високий рівень інтерактивності, застосування прикладних програмних продуктів для створення і проведення аудіо- та відеолекцій, вебінарів у режимі on-line в реальному часі, додаткові авторські розробки для активізації процесу навчання (само- та взаємне оцінювання, кейси, портфоліо, ділові ігри, тренінги/тренажери на міждисциплінарній основі та інше), здійснення комунікацій для організації сумісної роботи над проектами із застосуванням електронних засобів та ресурсів. ПНС автономного рівня дозволяють їх застосовувати як самостійний освітній ресурс за денної та заочної (дистанційної) форми навчання з обов’язковою захищеною сертифікацією підсумкового результату опанування навчальної дисципліни студентами." [3]
Перевірка проводиться для всіх існуючих ПНС декілька разів на рік. Присвоєнням першого і третього рівнів для курсів очної форми навчання займаються відповідні співробітники університету, в той час як для перевірки ступеня відповідності другому рівню використовується програма, яка оцінює ступінь наповнення та використання курсу за наявними елементами.
По закінченню перевірки курсу викладачі отримують повідомлення з оцінкою та зауваженнями з приводу наповнення курсу. Завдяки повідомленню викладач може в найкоротший термін виправити недоліки і подати заявку на повторну перевірку рівня курсу. Наприкінці навчального року викладач має можливість автоматизованого формування Сертифікату персональної навчальної системи, в якому наведено всі основні відомості щодо електронного курсу (рис. 1).Головним мінусом даної методики оцінювання є категоричність присвоювання рівнів. Щоб отримати автономний рівень, курсу спочатку треба отримати отримати контентний рівень, тобто відповідати всім вимогам контентного рівня, після чого буде проведена повторна оцінка курсу для інтерактивного рівня і тільки після цього курс зможе претендувати на автономний рівень. У разі, якщо курс за наповненням відповідає автономному рівню, але він не пройшов перевірку контентного рівня (відсутній важливий елемент, наприклад, робоча програма курсу), то перевірка на інтерактивний та автономний рівні проводиться не буде.
З метою підвищення загального рівня якості ПНС для викладачів були сформовані методичні вказівки, в яких подано опис та рекомендації щодо використання інструментів для створення електронних курсів всіх рівнів. Так само регулярно проводяться курси підвищення кваліфікації, які актуалізують знання викладачів і дозволяють опанувати складні аспекти роботи з платформою.
Пропонується у майбутньому додати до методики оцінки якості ПНС:-
Ввести мінімальні вимоги до зовнішнього вигляду. На даний момент методика оцінки якості ПНС не розглядає якість дизайну курсу, в результаті чого викладачі не завжди вдало розміщують матеріал у своєму курсі, роблячи доступ до нього неінтуїтивним та заплутаним. З метою запобігання подібним проблемам можна використовувати деякі пункти світових нормативних баз для дизайну курсів, на зразок розділів в National Standards for Quality Online Learning (NSQ) [4] і Online Course Certification System. [5]
Можливі нормативи для використання:- Навігація за курсом логічна, послідовна, ефективна і інтуїтивно зрозуміла.
- Інформація ділиться на групи або підгрупи для надання допомоги студентам у вивченні змісту та досягненні поставлених цілей.
- Місцезнаходження навчальної програми інтуїтивно очевидне.
- Подано карту курсу.
- Організація курсу дозволяє вказати більшості студентам, де знайти потрібну їм інформацію.
- Конструкція курсу полегшує читаність.
- Чітко позначена мета навчальної діяльності.
- Зміст курсу в порядку черговості дозволяє студентам досягти поставлених цілей. Модулі організовуються інтуїтивно зрозуміло і послідовно.
-
Можливо є сенс ввести бальну систему для переходу на кожен з трьох рівнів, надавши більшу кількість балів найбільш важливим елементам. Наприклад, для переходу на контентний рівень потрібно 40 балів, наявність технологічної карти – 15 балів, наявність робочого плану – 15 балів, наявність навчальних матеріалів – від 5 до 10 балів, правильна назва курсу – 5 балів.
Список використаних джерел
-
Российский рынок онлайн-образования ожидает бурный рост, 27 Марта 2020 року [Електронний ресурс]. - 2020. - Режим доступу до ресурсу: http://neorusedu.ru/news/rossijskij-rynok-onlajn-obrazovaniya-ozhidaet-burnyj-rost
-
Що таке Moodle, 3 серпня 2020 року [Електронний ресурс]. - 2020. - Режим доступу до ресурсу: https://moodle.org/mod/page/view.php?id=8174
-
ПОЛОЖЕННЯ ПРО ПЕРСОНАЛЬНІ НАВЧАЛЬНІ СИСТЕМИ В ХАРКІВСЬКОМУ НАЦІОНАЛЬНОМУ ЕКОНОМІЧНОМУ УНІВЕРСИТЕТІ ІМЕНІ СЕМЕНА КУЗНЕЦЯ, 26 жовтня 2020 року [Електронний ресурс]. - 2020. - Режим доступу до ресурсу: https://www.hneu.edu.ua/wp-content/uploads/2020/12/Polozhennya-pro-PNS.pdf
-
THE National Standards for Quality Online Learning [Електронний ресурс]. - 2021. - Режим доступу до ресурсу: https://www.nsqol.org/
-
EOCCS STANDARDS & CRITERIA [Електронний ресурс]. - 2021. - Режим доступу до ресурсу: https://efmdglobal.org/wp-content/uploads/EOCCS_Standards_and_Criteria.pdf