Общее
Семенов М.А., Кротких В.Д.
"Луганський національний університет імені Тараса Шевченка" (м. Старобільськ)
Outcomes Moodle 2.7 vs Competency Frameworks Moodle 3.11 (порівняльний аналіз реалізації компетентнісного підходу в різних версіях moodle)
Бурхливі зміни та глобальні процеси зумовили трансформацію вищої освіти та актуалізували питання забезпечення якості дистанційного (цифрового) навчання. Одним із шляхів розв'язання цієї проблеми є використання компетентнісного підходу, який, у свою чергу, пов’язаний із процесом педагогічного дизайну цифрового курсу. Завдяки вмілому конструюванню компетентностей і результатів навчання та відповідних їм методик навчання можна створювати педагогічні патерни проєктування. Якщо вимірювати результати навчання, то можна робити висновки про ефективність обраних методик та коригувати відповідні патерни.
Компетентнісний підхід є предметом багатьох досліджень сучасних науковців. Серед них – Т. Хоффман, К. Ленбург, Е. Баран, А. Коррея, А. Томпсон, М. Морріс та ін. [1-4]. Цифровим аспектам компетентнісного підходу присвячені роботи В. Ю. Бикова, О. А. Щербини, В. М. Кухаренка, О. П. Войченка, Ю. М. Богачкова та ін. [5-7; 9].
Ця робота є продовженням цих досліджень з компетентнісного підходу в цифровій освіті та роботи авторів [8].
Мета дослідження: порівняльний аналіз можливостей двох версій LMS Moodle (2.7 та 3.11) для реалізації компетентнісного підходу.
Методологія цього дослідження ґрунтується на теоретичних положеннях педагогічного дизайну та педагогічного тюнінга. Це передбачає визначення в процесі проєктування компетентностей, з якими пов'язаний курс, результатів навчання та методик (активностей), які реалізують навчальну діяльність. Також зазначимо, що модель компетентнісного проєктування цифрового курсу реалізується на декількох рівнях:
- перший рівень – глобальний, що відповідає освітньому рівню, в якому визначаються компетентності та глобальні результати навчання;
- другий рівень – рівень цифрового курсу, в якому реалізуються прогнозовані результати навчання для курсу;
- третій рівень – локальний рівень змістовного модуля (юніта), де реалізується основна мета навчального процесу.
Оцінювання в цій концепції передбачається як поточне, так і підсумкове, та побудоване за критеріями результатів навчання. Також для педагогічного проєктування важливо прогнозувати час, форми роботи та засоби підтримки здобувачів вищої освіти під час навчання.
Результати навчання різних рівнів повинні бути сформульовані відповідно до таксономії Блума за схемою: дієслово → застосування → розуміння → цілісність.
У версії Moodle 2.7 для реалізації компетентнісного підходу використовують такі інструменти:
- “результати” (outcomes) – це елемент курсу, який визначає результати навчання третього рівня за нашою концепцією;
- елементи оцінювання курсу (тести, завдання, семінари та ін.) можуть вимірювати рівні досягнення результатів навчання;
- рубрики елементів оцінювання містять критерії за шкалами досягнення результатів навчання;
- шкали призначені для визначення рівнів досягнення результатів навчання.
У кожному курсі визначається перелік результатів навчання, які можуть бути як локальними, так і глобальними. За умови наявності всіх інструментів в елементах оцінювання визначається рівень досягнення результатів навчання. У випадку глобальних результатів навчання, рівень визначається для кількох цифрових курсів.
Розглянемо версію Moodle 3.11. У цій версії з’явились два нові інструменти: фреймворк (репозиторій) компетентностей та шаблон навчального плану. Фреймворк компетентностей має 4 рівня, для яких проектувальник цифрових курсів визначає параметри згідно з концепцією компетентнісного підходу. Логічно на першому рівні обирати компетентності, на другому рівні – глобальні результати навчання, на третьому – результати навчання курсу або змістовного модулю. Четвертий рівень може використовуватись для проєктування знань, умінь, навичок, цінностей та ін.
Шаблон навчального плану дозволяє інкапсулювати можливості додавання обраних компетентностей, результатів навчання та можливості збирати результати навчання для індивідуальних навчальних планів та планів гуртів.
Зазначимо також той факт. що в цій версії існує поліфонія термінів з компетентнісного підходу. Так, наприклад, в англійській версії термін “outcomes” використовується як “результат” і в курсі, і у фреймворку компетентності. В українській версії фреймворк компетентності має назву “репозиторій компетентності”. У цьому репозиторії результат навчання позначений як “показник” (замість англійського “outcomes”). Але в курсі маємо “результати” курсу там, де в англійській версії – “outcomes”. До речі, в російській версії “результати” в обох випадках.
На рис. 1 та на рис. 2 показано, як використовується термін “outcomes” у різних перекладах у двох випадках: на рівні курсу та в ієрархії компетентностей.
Рис. 1 Відображення результатів навчання в налаштуваннях курсу
Рис. 2 Додавання компетентностей та результатів навчання в репозиторій компетентностей (позначено в рівнях таксономії як “показник)
Порівняємо реалізацію компетентнісного підходу для обох версій. У якості показників порівняння оберемо інструментарій й показники якості та зручності педагогічного проєктування та моніторингу. Результати аналізу цих показників для двох версій представлено в табл. 1.
Таблиця 1
Порівняльний аналіз показників інструментів компетентнісного підходу двох версії moodle
Показники
Версія
2.7
3.11
результат
+
+
шкала
+
+
рубрика
+
+
фреймворк компетентностей
–
+
елементи оцінювання за шкалами
+
+
навчальний план
–
+
зручність моніторингу результатів навчання
+/–
+
зручність моніторингу за кількома цифровими курсами
–
+
можливості педагогічного проектування
+/–
+
Бачимо, що більшість показників проєктування курсів за компетентнісним підходом у двох версіях збігаються. Версія 3.11 дає більш інструментів для створення ієрархії та моніторингу на глобальному рівні.
Отже, за результатами дослідження зробимо певні висновки:
- обидві версії Moodle (2.7 та 3.11) дозволяють конструювати цифровий курс за компетентнісним підходом;
- версія 3.11 зберегла всі інструменти для проєктування версії 2.7;
- фреймворк компетентностей (3.11) дозволяє додавати ієрархію компетентностей, результатів навчання, знань, умінь, навичок та ін. на чотирьох рівнях: рівень компетентностей спеціальності, рівень результатів навчання спеціальності, рівень результатів навчання та додаткови параметри, які потрібно вимірювати;
- шаблон навчального плану (3.11) здійснює моніторинг результатів навчання на глобальному рівні, що дозволяє робити висновки про ефективність обраних методик та робити корекцію.
У майбутньому будуть проведені дослідження щодо конструювання педагогічних патернів проєктування цифрових курсів.
Список використаних джерел
- Baran E., Correia A. P., Thompson A. Transforming online teaching practice: Critical analysis of the literature on the roles and competencies of online teachers //Distance Education. – 2011. – Т. 32. – №. 3. – С. 421-439.
- Hoffmann T. The meanings of competency //Journal of European Industrial Training. – 1999.
- Lenburg C. B. The framework, concepts and methods of the competency outcomes and performance assessment (COPA) model //Online Journal of Issues in Nursing. – 1999. – Т. 4. – №. 2. – С. 1-12.
- Morris M. H. et al. A competency‐based perspective on entrepreneurship education: conceptual and empirical insights //Journal of small business management. – 2013. – Т. 51. – №. 3. – С. 352-369.
- Биков В. Ю. и др. Технологія створення дистанційного курсу. – 2008.
- Войченко О. П. Використання сучасних технологій дистанційного навчання для підготовки фахівців з іт-дисциплін. – 2015.
- Кухаренко В.М. Змішане навчання. Вебінар. [Електронний ресурс] /Володимир Миколайович Кухаренко/ – Режим доступу: http://www.wiziq.com/online-class/2190095-intel-blended.
- Семенов М. А. Розробка у LMS Moodle перевернутого уроку для STEAM-освіти [Електронний ресурс] / Микола Анатолійович Семенов,Владислав Дмитрович Кротких // Теорія і практика використання системи управління навчанням Moodle : матеріали Сьомої міжнар.науково-практ. конф., Київ, 24 трав. 2019 р. – Київ, 2019. – Режим доступу: http://2019.moodlemoot.in.ua/course/ view.php?id=13(дата звернення: 22.05.2021)
- Щербина О. А. Оцінювання компетентностей засобами платформи Moodle //Інформаційні технології і засоби навчання. – 2015. – №. 45, вип. 1. – С. 134-145.