Общее
Литвиненко Ольга Валентинівна
комунальний заклад "Кіровоградській обласний інститут післядипломної педагоічної освіти імені Василя Сухомлинського"
Використання платформи Moodle для проведення навчання педагогів за дистанційною формою
Одним із пріоритетних напрямків державної політики України в сфері освіти стало впровадження дистанційного навчання в освітній процес. В сучасних умовах існує потреба підвищення кваліфікації педагогічних кадрів - дистанційно, що викликано необхідністю навчатися без відриву від виробництва, отримання освіти людьми з обмеженими можливостями тощо. Таку можливість надає дистанційне навчання, яке здійснюється завдяки інформаційно-освітнім, цифровим технологіям і системам комунікації [1]. Дистанційна форма навчання має ряд беззаперечних переваг. Зокрема, здобувач освіти може навчатися у зручний для нього час, звичному оточення та у відносно автономному темпі.[2].
За умови дистанційного навчання активна роль викладача не зменшується, оскільки він має визначити рівень знань здобувача, та прийняти рішення щодо коригування програми навчання з тим, щоб домогтися найкращого засвоєння пройденого матеріалу. За потреби здобувач освіти може отримати консультативну допомогу викладача, спілкуючись з ним в онлайн режимі, безпосередньо використовуючи інтернет як засіб зв'язку (web-чат, IRC, ICQ, інтерактивне TV, web-телефонію, Telnet). Для успішного проведення дистанційного навчання педагогвчних працівників Кіровоградської області успішно використовується система MOODLE.
Система Moodle набула найбільшого поширення в світі. За інформацією, що розташована на всесвітньому сайті, cистема Moodle (ModularObject-OrientedDynamicLearningEnvironment) – це «Модульне Об’єктно Орієнтоване Динамічне Навчальне Середовище», вона також відома у світі як Open Source Course Management System (CMS), Learning Management System (LMS) або Virtual Learning Environment (VLE) [4].
Система Moodle стала досить популярною у світі серед викладачів як інструмент для створення динамічних курсів, семінарів-практикумів, тренінгів для здобувачів освіти, зокрема для підвищення кваліфікації педагогічних кадрів.
К.Р. Колос вивчаючи систему Moodle як засіб розвитку предметних компетентностей учителів інформатики в умовах дистанційної післядипломної освіти, засвідчує ефективність використання системи. На її думку, Moodle-орієнтована дидактична модель розвитку предметних компетентностей учителів інформатики за вимогами безперервного навчання вчителя повинна включати такі взаємопов’язані між собою етапи: діагностування, планування. навчання, управління навчально-пізнавальним процесом, оцінювання, повідомлення результатів [5].
Moodle орієнтована на спільну роботу. В системі для цього передбачена маса інструментів: вікі, глосарій, блоги, форуми, практикуми. При цьому навчання можна здійснювати як асинхронно, коли кожен здобувач вивчає матеріал у власному темпі, так і в режимі реального часу, організовуючи онлайн лекції, вебінари та семінари. В системі можливо здійснювати обмін файлами між здобувачами освіти та викладачем.
Широкі можливості для комунікації –одна з найсильніших сторін Moodle. У форумі можна проводити обговорення по групах, оцінювати повідомлення, прикріплювати до них файли будь-яких форматів. В особистих повідомленнях і коментарях є можливість обговорити конкретну проблему з викладачем особисто. У чаті обговорення відбувається в режимі реального часу.
Moodleнадає широкі можливості для використання засобів мультимедіа у системі. Використання відео та аудіоматеріалів, малюнків значно підвищує ефективність викладання та зацікавленість студентів до засвоєння нового матеріалу.
Розсилки оперативно інформують всіх учасників курсу або окремі групи про поточні події: не потрібно писати кожному здобувачєві про нове завдання, група отримає повідомлення автоматично. Moodle створює і зберігає портфоліо кожного здобувача: всі виконані ним завдання, оцінки та коментарі викладача, повідомлення у форумі. Система дозволяє контролювати активність здобувачів, час їх навчальної роботи в мережі.
Завдяки перелічим вище можливостям системи Moodle на базі комунального закладу «Кіровоградській обласний інститут післядипломної педагогічної освіти імені Василя Сухомлинського» створено понад 120 семінарів-практикумів та 25 тренінгів для педагогічних працівників.
В період пандемії 2020 року за дистанційною формою підвищили кваліфікацію 2920 педагогічних працівників. За півроку 2021 року ця цифра становить 2628 педагогічних працівників. Це свідчить про те, що навчання за дистанційною формою у системі Moodle – зручнне, зрозуміле, комфортне. А це дає можливість педагогічним працівників підвищувати кваліфікацію за різними напрямами, а саме:
- Фахова компетентнісь;
- Мовленєва компетентність;
- Педагогіка та психологія;
- ІКТ та цифрові технології;
- Інкюзивне навчання.
Як свідчить практика система Moodle створює комфортне інформаційне освітнє середовище, системи комунікацій, що надають всю необхідну навчальну інформацію, а для викладачів загальну інформацію по виконанню завдань дистанційних семінарів-практикумів, тренінгів, динамічних курсів. Елементи дистанційного навчання все більше застосовуються в освітньому середовищі.
Таким чином, на сьогоднішній день дистанційна освіта розвивається, удосконалюється та охоплює різні групи населення, адже для сучасної економіки – «економіки знань» притаманна парадигма - навчатися протягом усього життя.
Список використаних джерел
1. Концепція розвитку дистанційної освіти в Україні (затверджено Постановою МОН України В. Г. Кременем 20 грудня 2000 р.).
2. Биков В.Ю. Дистанційне навчання в країнах Європи та США і перспективи для України / В.Ю. Биков // Інформаційне забезпечення навчально-виховного процесу: інноваційні засоби і технології : кол. монографія / В.Ю. Биков, О.О. Гриценчук, Ю.О. Жук та ін. / Академія педагогічних наук України, Інститут засобів навчання. – К. : Атіка, 2015. – С. 77–140. 14
3. Клокар Н. Методологічні основи запровадження дистанційного навчання в системі підвищення кваліфікації / Н. Клокар // Шлях освіти. – 2012. – № 4 (46). – С. 38-41.
4. Відділ дослідження і проектування навчального середовища ІІТЗН АПН України [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.ime.eduua.net/nauk.html.
5. Колос К.Р. Система Moodle як засіб розвитку предметних компетентностей учителів інформатики в умовах дистанційної післядипломної освіти : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.10„Інформаційно-комунікаційні технології в освіті” / К.Р. Колос. —К., 2011. —21с.