Загальне
Триус Ю.В., Мокієнко Ю.М.
Черкаський державний технологічний унівесритет
Електронний навчальний курс «Теорія прийняття рішень» для студентів комп’ютерних спеціальностей на базі системи Moodle
Вступ
Для майбутніх фахівців з інформаційних технологій важливою складовою їх фундаментальної підготовки є вивчення математичних дисциплін: вищої математики, теорії ймовірностей і математичної статистики, чисельних методів, математичних методів оптимізації, теорії прийняття рішень, передбачених Стандартами спеціальностей, що входять до галузі знань 12 – інформаційні технології.
Важливе місце серед зазначених дисциплін займає курс «Теорія прийняття рішень», метою навчання якого є формування у студентів фахових компетентностей і систематизованих знань з наукового обґрунтування управлінських рішень, а також навичок застосування сучасних методів і засобів аналізу, прогнозування та оптимізації для прийняття цих рішень у різних сферах діяльності людини в умовах невизначеності, ризику, нечіткості, конфліктів.
Сьогодні в умовах цифрової трансформації освіти і науки одна зі стратегічних цілей полягає у тому, щоб зміст освіти в галузі ІКТ відповідав сучасним вимогам. Саме тому проєктування і створення сучасного навчально-методичного забезпечення фундаментальних і професійно-орієнтованих дисциплін, що вивчаються студентами ІТ-спеціальностей, є актуальною соціально значущою проблемою. В цьому контексті авторами спроєктовано і створено web-орієнтовану методичну систему навчання з теорії прийняття рішень, до технологічної складової якої, зокрема, входить електронний навчальний курс, розміщений в системі підтримки дистанційного навчання ЧДТУ на базі Moodle, що використовується в освітньому процесі кафедри комп’ютерних наук та системного аналізу ЧДТУ.Актуальність дослідження
Актуальність створення і впровадження в освітній процес вищої школи web-орієнтованих методичних систем навчання дисциплін обумовлена сучасними технологічними трендами, що впливають сьогодні на всі сфери діяльності людини, зокрема й освіту на всіх її рівнях:
- цифрова трансформація освіти, яка передбачає, зокрема, трансформацію процесів збирання, опрацювання та передавання інформації, а також доступ до актуальних статистичних даних для всіх зацікавлених сторін;
- швидкий розвиток web-технологій, що передбачає перехід від web 2.0 до web 3.0 і web 4.0 (рис. 1).
Що стосується першого тренду, то МОН України запропонувала до розгляду Проєкт концепції цифрової трансформації освіти і науки [3], реалізація якої надасть можливість здійснити цифрову трансформацію закладів освіти, в яких педагогічні та науково-педагогічні працівники, а також здобувачі освіти володіють цифровими компетентностями, забезпечені обладнаними цифровими, сучасними робочими місцями, а також доступом до цифрового контенту для персонального розвитку, навчання впродовж життя.
Web 2.0 – інформаційні технології, що надають користувачам можливість створювати та поширювати власний контент у всесвітній павутині.
Web 3.0 – концепція розвитку інтернет-технологій в продовження концепції Web 2.0, суть якої полягає в тому, що Web 2.0 є тільки технологічною платформою, а Web 3.0 дозволить на її основі силами професіоналів створити високоякісний контент і сервіси.
Новий Web 4.0 відомий як симбіотична інтелектуальна мережа, метою функціонування якої є симбіотична взаємодія між людиною і комп’ютерами, а ключовими поняттями якого є «інтернет речей», «системи Вig Data», «штучні нейронні мережі», «блокчейн» [1].Рис. 1. Розвиток web-технологій [5]
З огляду на сказане, проєктування, створення і впровадження web-орієнтованих методичних систем навчання дисциплін у закладах вищої освіти є актуальним і перспективним напрямом наукових досліджень у галузі теорії і методики навчання у вищій школі, які мають еволюціонувати разом з розвитком web-технологій.
Мета доповіді – показати основні аспекти використання електронного навчального курсу «Теорія прийняття рішень» на базі Moodle для організації освітнього процесу за змішаною формою навчання студентів комп’ютерних спеціальностей 122 – комп’ютерні науки і 124 – системний аналіз, як складової web-орієнтованої методичної системи навчання цього курсу.
Основними завданнями дослідження є:
- розробка структури електронного навчального курсу «Теорія прийняття рішень»;
- наповнення курсу сучасними навчально-методичними матеріалами;
- добір традиційного і web-орієнтованого програмного забезпечення для навчання тем курсу;
- організація комунікації зі студентами в умовах змішаного навчання, зокрема онлайн-навчання;
- забезпечення контролю знань і відвідування занять студентів з використанням як засобів системи Moodle, так і різноманітних зовнішніх сервісів.
Основна частина
Застосування web-орієнтованих технологій у навчанні математичних дисциплін надає можливість інтенсифікувати процес навчання, підвищити рівень фундаментальної і професійної підготовки студентів, зокрема ІТ-спеціальностей, забезпечити сучасними засобами технологічну складову web-орієнтованих методичних систем навчання математичних дисциплін. Web-орієнтованою методичною системою навчання будемо називати методичну систему навчання, що ґрунтується на широкому використанні веб-орієнтованих систем, технологій, сервісів і ресурсів та істотно впливають на всі її компоненти: мету і зміст навчання, методи, засоби і форми організації навчання.
Схематично вплив web-орієнтованих технологій на компоненти методичної системи навчання дисципліни можна подати у вигляді, зображеному на рис. 2 [4, с. 293].
Рис. 2. Вплив web-орієнтованих технологій на компоненти методичної системи навчання дисципліни [1, с. 293]
Структура і зміст електронного навчального курсу (ЕНК) визначається відповідно змістом і структурою дисципліни «Теорія прийняття рішення» (таблиця 1) у відповідності до навчальної і робочої програм.
Таблиця 1.
Структура і зміст курсу “Теорія прийняття рішень”
№ теми
Назва теми
Змістовий модуль 1. Теоретичні основи прийняття рішень
Тема 1
Базові поняття теорії прийняття рішень
Тема 2
Теоретичні основи прийняття рішень
Тема 3
Експертні процедури для прийняття рішень
Тема 4
Метод аналізу ієрархій
Змістовий модуль 2. Методи прийняття рішень
Тема 5
Методи прийняття рішень в умовах визначенності.
Тема 6
Методи прийняття рішень в умовах конфлікту.
Тема 7
Методи прийняття рішень в умовах нечіткості.
Тема 8
Методи прийняття рішень в умовах ризику і невизначенності.
Фрагмент головної сторінки авторського електронного навчального курсу «Теорія прийняття рішень» подано на рис. 3 [2].
Рис. 3. Фрагмент головної сторінки ЕНК «Теорія прийняття рішень»
Структура ЕНК «Теорія прийняття рішень» відповідає шаблону електронного навчального курсу, структура якого визначена рішенням кафедри (рис. 4), і містить такі розділи:
- Загальні відомості про курс (рис. 5);
- Нормативні документи рис. 5);
- Теоретичний навчальний матеріал (рис. 6);
- Методичні рекомендації для практичної підготовки (рис. 7);
- Додаткові навчальні матеріали та ресурси (рис. 8);
- Звіти про виконання завдань (рис. 8);
- Поточний контроль (рис. 9);
- Розрахунково-графічна робота (рис. 9);
- Підсумковий контроль (рис. 10);
- Контроль залишкових знань (рис. 10).
Рис. 4. Фрагмент шаблону електронного навчального курсу в СПДП ФІТІС
Рис. 5. Зміст розділів «Загальні відомості про курс» і «Нормативні документи»
Рис. 6. Зміст розділу «Теоретичний навчальний матеріал»
Рис. 7. Зміст розділу «Методичні рекомендації для практичної підготовки»
Рис. 8. Зміст розділів «Додаткові навчальні матеріали та ресурси» і «Звіти про виконання завдань»
Рис. 9. Зміст розділів «Поточний контроль» і «Розрахунково-графічна робота»
Рис. 10. Зміст розділів «Підсумковий контроль» і «Контроль залишкових знань»
Важливим аспектом організації освітнього процесу в умовах змішаного навчання є налагодження комунікації зі студентами, дотримання чіткого графіка проведення занять як у звичайному, так і онлайн режимах. З цією метою в ЕНК використовується новинний форум (рис. 11), де студенти бачать інформацію про дату, час і місце проведення аудиторних занять, а також можуть знайти посилання на онлайн-трансляцію лекції чи лабораторної роботи і задати питання викладачу.
Рис. 11. Фрагмент новинного форуму ЕНК
Оперативну інформацію про останні новини на курсі студенти бачать у вікні «Останні новини» (рис. 12).
Рис. 12. Вікно «Останні новини»
Крім того, інформацію про час і місце проведення занять студенти можуть знайти в календарі курсу (рис. 13).
Рис. 13. Вікно календаря ЕНК
Онлайн-заняття в змішаному навчанні під час карантину в ЧДТУ проводилися з використанням програми MS Teams (рис. 14), де було створено відповідна команда з груп студентів, які вивчають курс «Теорія прийняття рішень» і мають корпоративну пошту.
Рис. 14. Робоче вікно курсу «Теорія прийняття рішень» в системі MS Teams ЧДТУ
У доповіді буде більш детально розкрито методику використання електронного навчального курсу «Теорія прийняття рішень» при змішаному навчанні студентів 3-го курсу спеціальностей 122 – комп’ютерні науки і 124 – системний аналіз.
Висновки
1. Моделі і методи теорії прийняття рішень широко застосовуються в інтелектуальних інформаційних системах для вирішення задач прийняття рішень в менеджменті, мікро- та макроекономіці, фінансовому аналізі, управлінні, тому формування знань, умінь і навичок з теорії прийняття рішень є важливою складовою професійних компетентностей майбутніх фахівців з інформаційних технологій. Одним з шляхів підвищення якості навчання з дисципліни «Теорії прийняття рішень» студентів комп’ютерних спеціальностей є проектування, створення і впровадження в освітній процес web-орієнтованої методичної системи навчання з цієї дисципліни, що й було реалізовано у межах дослідження на базі системи Moodle.
2. Застосування у навчальному процесі методичних систем навчання при підготовці майбутніх фахівців з інформаційних технологій, в основу яких покладено органічне поєднання традиційних та web-орієнтованих форм, методів і засобів навчання, сприяє розвитку їх математичних, інформатичних та професійних компетентностей, активізації навчально-пізнавальної та науково-дослідної діяльності студентів, розкриттю їх творчого потенціалу, збільшенню ролі самостійної та індивідуальної роботи, мотивації до самоосвіти та готовності до використання ІКТ у своїй майбутній професійній діяльності, підвищенню їх конкуренто-спроможності на вітчизняному та міжнародному ринку праці.
Список використаних джерел
- Веб 4.0: Интернет вещей и ИИ. https://ru.itpedia.nl/2018/11/12/web-4-0-the-internet-of-things-en-ai/
- Електронний навчальний курс «Теорія прийняття рішень» в СПДН ФІТІС. URL: http://fitis.moodle.chdtu.edu.ua/course/view.php?id=282.
- Проєкт концепції цифрової трансформації освіти і науки. URL: https://mon.gov.ua/ua/news/koncepciya-cifrovoyi-transformaciyi-osviti-i-nauki-mon-zaproshuye-do-gromadskogo-obgovorennya
- Франчук В.М. Методика навчання інформатичних дисциплін в педагогічних університетах з використанням веб-орієнтованих систем: монографія. Київ: НПУ імені М.П. Драгоманова, 2020. 434 с.
- Semantic-web-and-knowledge-services. URL: http://kmi.open.ac.uk/projects