Общее
Бігун М.І.
Івано-Франківський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти
Інтеграція Moodle із сторонніми хмарними цифровими інструментами
Карантинні заходи, пов'язані з пандемією COVID-19, які мали місце практично в усіх країнах світу у 2020-21 рр., викликали значний інтерес до цифрових засобів навчання та способів організації віддаленої навчальної взаємодії. Кризовість ситуації та неготовність більшості навчальних закладів, не лише загальноосвітніх, але й вищих, до впровадження традиційних підходів до організації дистанційного навчання на основі дистанційних курсів на платформі LMS, призвели до появи такого явища, як "екстрене (кризове) дистанційне навчання" [1]. Доступність засобів для проведенні відеоконференцій дуже часто зводило таке "екстрене навчання" до спроб реалізувати класно-урочну (аудиторно-лекційну) систему онлайн. На думку автора після завершення кризи та ґрунтовного переосмислення усіх тих явищ, які мали місце під час кризи, інтерес до традиційних моделей реалізації дистанційного навчання, у тому числі до дистанційних курсів (ДК) на базі LMS Moodle, повинен зрости, а тому актуальною вважаємо проблему їх подальшого удосконалення. На нашу думку воно повинно стосуватися у пешу чергу збільшенням частки синхронних засобів віддаленої взаємодії (відеоконференція, вебінар) та надання більшої інтерактивності ДК.
Традиційно ДК на базі LMS Moodle є набором html-документів незалежно від того, якими стандартними ресурсами чи видами діяльності послуговується його автор. Єдиний базовий ресурс, який має деякі мінімальні ознаки інтерактивності є Урок (Лекція), а тому популярна зараз "геймифікація" може досягатися завдяки використанню додаткових модулів або сторонніх цифрових ресурсів інтерактивного характеру.
Пропонуємо короткий огляд п'яти популярних цифрових навчальних інструментів - Nearpod, Wizer.me, Wordwall, Quizlet, Quizizz - та можливостей їх інтеграції у дистанційні курси. Основним критерієм відбору була інтерактивність, а тому тут немає представників найбільш численного класу цифрових засобів навчання - презентацій, як "живих", так і традиційних. Так само не увійшли до огляду вікторини, - враховуючи практично досконалу тестову систему самої LMS, використання сторонніх ресурcів такого характеру виглядає недоречним.
1. Конструктор інтерактивних уроків (lessons) Nearpod за своїм функціоналом дещо нагадує вид діяльності Урок (Лекція) LMS Moodle, дозволяє комбінувати змістові блоки і контрольні (запитання різного типу), але ці блоки реалізовані у вигляді окремих екранів (слайдів), а не html-сторінок. Цей інструмент найперше мав би зацікавити учителів (викладачів) природничих дисциплін, оскільки містить готову вбудовану колекцію 3D-моделей, напряму (без вставки коду чи URL-адреси) працює з популярним ресурсом інтерактивних симуляторів PhET. Проте найцікавішим інструментом, наш погляд, є можливість створення інтерактивних відеоматеріалів на основі як відео з YouTube, так і власного відеофайла, причому без традиційних для інших аналогічних інструментів обмежень.
За допомогою вставки коду урок може бути вмонтований у вигляді фрейму в будь-який ресурс чи вид діяльності LMS Moodle, який має характер html-документа, але для цього доведеться працювати у режимі редагування коду. Такий спосіб інтеграції, звичайно, вимагає повторної авторизації на зовнішньому ресурсі (достатньо ввести ім'я, реєстрація не обов'язкова) і не передає отриманих оцінок в Moodle, - їх потрібно відслідковувати безпосередньо на сайті Nearpod.
Ще одне суттєве обмеження (стосується лише безкоштовного плану користування сервісом), - обмежений "час життя" створеного уроку. Призначене завдання доступне лише 29 днів, і для довготривалих курсів його доведеться перепризначати.
2. Робочі аркуші (worksheets) від Wizer.me функціонально схожі на попередній ресурс - інтерактивні уроки, - але об'єкти послідовно упорядковуються у вигляді суцільної стрічки (як у соціальних мережах), а не окремих слайдів. Наповнення стрічки передбачає можливість поєднання різноформатних змістових блоків (текст, таблиці, графіка, відео (тільки YouTube), інтерактивна графіка) та різнотипних питань, які можуть оцінюватися згідно авторських налаштувань. Завдяки підтримці інструмента "Вставка коду" у стрічку можна вмонтовувати об'єкти, створені сторонніми цифровими інструментами, які генерують такий код (від документів чи презентацій Google до інтерактивних вправ LearningApps). Дуже зручний інструмент для створення інтерактивних лабораторних чи практичних робіт.
Найбільш прийнятний спосіб інтеграції робочих аркушів Wizer до дистанційних курсів - вставка коду, з усіма обмеженнями, які накладає цей інструмент. Потрібна повторна реєстрація (можлива авторизація з обліковим записом Google чи Microsoft), оцінки в Moodle не передаються.
3. Конструктор інтерактивних вправ Wordwall у тарифному плані Pro може успішно конкурувати з популярним сервісом LearningApps. Базовий тарифний план безкоштовний, але дуже обмежений: доступно лише 18 шаблонів з 34 і дозволено створення лише 5 ресурсів. Єдиний з нашого огляду підтримує україномовний інтерфейс. Для інтеграції до дистанційних курсів можна скористатися як посиланням, так і за допомогою вставки коду.
Користуватися вбудованими вправами можна як анонімно, так і авторизовано, реєстрація на сайті ресурсу для учня (студента) не обов'язкова, достатньо просто ввести ім'я. Оцінювання не має цифрового виміру, а реалізоване у вигляді таблиці рекордів (фіксується час правильного виконання вправи). У дистанційних курсах можуть використовуватися виключно у тренувальних цілях, тому передача оцінок до журналу Moodle не актуальна.
4. Комплексний цифровий навчальний інструмент Quizlet найбільш корисний, коли поставлена задача запам'ятовування великої кількості термінів, понять, означень, перекладу слів тощо. Має тренувально-контролюючі функції і працює у п'яти різних режимах: флеш-карти, заучування та написання для навчання, та випадково сформований тест з різними типами запитань і інтерактивна вправа "Підбір" для контролю. Всі ці режими генеруються автоматично на основі одного заданого автором набору даних, своєрідного "глосарію", який підтримує як текстові, так і графічні об'єкти.
За допомогою інструмента "Вставка коду" ресурс Quizlet ідеально вписується у будь-який html-документ, у тому числі ресурс чи вид діяльності ДК Moodle. При цьому фрейм оснащується кнопкою зміни режимів, тобто в одному фреймі можна почергово відпрацювати усі п'ять режимів навчання без переходу на материнський сайт. Оцінювання, як для попереднього навчального засобу реалізовано у формі таблиці рекордів, авторизація чи реєстрація на сайті цього інструменту не обов'язкова, - усі режими використання створеного ресурсу доступні для анонімних користувачів.
5. Quizizz - єдиний у нашому огляді цифровий інструмент, який позиціонується як вікторина, але створені за його допомогою навчальні ресурси, крім запитань із досить широкого набору різних типів можуть містити і змістові навчальні елементи. Реалізований у вигляді інтерактивної презентації і найближчий за функціоналом до Nearpod, але зі строгим підрахунком балів, таймінгом, звуковим супроводом і усіма атрибутами сучасної гейміфікації.
Можливості для інтеграції в інші ресурси мінімальні, код вставки відсутній, можливе тільки використання доступу за посиланням. Посилання генеруються двох типів. Через команду "Поділитися" можна передати право ознайомитися з вправою іншм користувачам, у тому числі й неавторизованим. Для виконання вправи (уроку) учнями (студентами) є дві команди "Почати живий урок" (працює у режимі реального часу) і "Призначити домашнє завдання" (асинхронний режим). Для безкоштовного використання "час життя" призначеного завдання не може перевищувати 2 тижнів.
Враховуючи обмежені можливості інтеграції таких ресурсів у структуру ДК та короткоживучість призначених завдань, доцільність використання цього інструмента для дистанційного навчання на платформі LMS Moodle виглядає доволі сумнівною.
Отже, більшість сучасних цифрових навчальних інструментів, які мають характер хмарних ресурсів, легко можна інтегрувати у окремі структурні елементи дистанційного курсу за допомогою стандартного інструмента "Вставка коду". При цьому їх можна використавувати безпосередньо в ДК без переходу на сайт самого ресурсу. Проте використання цього інструмента може створити додаткові ускладнення для викладачів, оскільки вимагає, хоч і короткотривалого, переходу у режим редагування коду відповідного структурного елемента ДК.
Обійти цю незручність можна доволі легко, скориставшись додатковим модулем Multi-Embed Filter. Установка цього модуля дозволяє автоматично перетворювати URL-адреси у фрейми з вбудованими навчальними ресурсами. Опис модуля гарантує успішність цієї процедури для 31 навчального ресурсу, окремі з яких перевірено автором. Правда у тому ж описі є доволі великий список ресурсів, з якими цей модуль справитися не може. Однак, це напевно не найбільший недолік фільтра. Оскільки модуль працює як фільтр, то після його встановлення та налаштування, він автоматично перехоплює усі посилання і вставляє фрейми. Ручний режим керування не передбачений. У зв'язку з цим у ході тестування були помічені хибні спрацювання, коли посилання стосувалося не якогось конкретного створеного на тому чи іншому сайті навчального ресурсу, а самого сайту, з'являлись непотрібні у цій ситуації фрейми, - або порожні, або зі сторінкою авторизації. Через це, для тих, кому редагування коду не завдає особливих незручностей, рекомендуємо обійтися без додаткових фільтрів.
Попри простоту та доступність використання інструмента "Вставка коду", інтеграція сторонніх ресурсів у ДК в цьому випадку не є повною. Вбудований у вигляді фрейма навчальний ресурс не є самостійним структурним елементом ДК на базі LMS Moodle, а лише фрагментом такого самостійного структурного елемента (ресурсу чи виду діяльності). Відповідно не спрацьовує авторизація в LMS, оцінки не передаються в журнал, відсутня можливість застосування інструментів "Відстеження виконання" та "Обмеження доступності". Отже, контроль за виконанням навчальних дій зі сторонніми ресурсами, потрібно різними штучними способами закладати в стандартні структурні елементи, наприклад, Завдання чи Урок. Повна інтеграція в ДК можлива через технологію SCORM, але цю технологію серед популярних навчальних хмарних ресурсів підтримує тільки LearningApps. Особливості використання цього ресурсу ми уже обговорювали на конференції MoodleMoot Ukraine 2018 [2].
На завершення невелика порівняльна характеристика згаданих у цій роботі популярних хмарних навчальних ресурсів на предмет інтеграції з іншими платформами дистанційного навчання.
Складається враження що розробники цих навчальних засобів не бачать перспективи у розвитку традиційних форм організації дистанційного навчання, зокрема, дистанційних курсів. Схоже, пандемічна криза дуже швидко переорієнтувала розробників на "екстрене ДН", - інтеграція з Google Classroom оперативно з'явилась навіть у тих ресурсах, де раніше її не було, швидше можна знайти пропозицію інтегрувати ресурс в ZOOM, аніж скористатися технологією SCORM. При всій повазі до такого інструмента, як Classroom, слід визнати, що повноцінного дистанційного курсу створити у цій LMS не вдасться. Вона дуже добре може спрацювати на змішане навчання, відмінно справилася із завданнями розгорнути використання інструментів дистанційного навчання в кризових умовах пандемії, але для системного дистанційного навчання потрібні повноцінні дистанційні курси, а не лише оболонка-інтегратор.
Ще одна цікава тенденція проглядається на нашій порівняльній таблиці, - багато хмарних навчальних інструментів намагаються створювати свої класи. Напевно, ці намагання можна розглядати як вдалий маркетинговий хід, але реальної користі від них очікувати не варто. Оскільки жоден із цих інструментів не може претендувати на роль повноцінної системи керування навчанням, то у реальному навчальному процесі (чи змішаному, чи дистанційному) вчителі та викладачі змушені будуть користуватися різноманітними навчальними засобами. Тоді ми можемо опинитися у доволі складній ситуації - використання Google Classroom вимагає для кожної навчальної дисципліни окремого класу, спроба застосувати сторонні ресурси стимулює появу нових класів, що швидше сприятиме дезорганізації навчального процесу, ніж його впорядкуванню.
Схоже, розвиток дистанційного навчання зараз знаходиться на роздоріжжі, - появилось багато різноманітних альтернативних шляхів, і дуже важливо при виборі не помилитися, а визначити найбільш ефективний і результативний.
Список використаних джерел
- Кухаренко В.М., Бондаренко В.В. Екстрене дистанційне навчання в Україні: Монографія / За ред. В.М. Кухаренка, В.В. Бондаренка – Харків:. Вид-во КП «Міська друкарня», 2020. – 409 с.
- Бігун М. І. Використання інтерактивних вправ LearningApps у якості контрольованого виду діяльності в дистанційних курсах Moodle [Електронний ресурс] // MoodleMoot Ukraine 2018. Теорія і практика використання системи управління навчанням Moodle: Режим доступу до ресурсу: – http://2018.moodlemoot.in.ua/course/view.php?id=15
Потрібна самореєстрація