Общее
Триус Ю.В., Андрієнко В.О., Карапетян А.Р., Сіньковський А.П., Дубовський А.А.
Черкаський державний технологічний університет
Організація змішаного навчання на базі системи Moodle на курсах з основ програмування та інформаційних технологій для учнів
Вступ
Сьогодні професії у галузі інформаційних технологій є одними з найпопулярніших серед молоді, про що свідчить кількість заяв абітурієнтів на спеціальності галузі знань 12 – інформаційні технології, зокрема в 2020 році, а також є одними з найбільш затребуваних на ринку праці України та за її межами. Разом з тим, заклади вищої освіти не повністю задовольняють потреби ІТ-компаній у молодих фахівцях як кількісно, так і якісно. Однією з причин такої ситуації є те, що чимало випускників шкіл віддають дань моді на ІТ-спеціальності, але при цьому погано уявляють особливості і складності підготовки в університетах за цими спеціальностями й тим більше про умови роботи в ІТ-бізнесі та його вимоги до працівників. Як наслідок багато студентів ІТ-спеціальностей або не завершують навчання, або після закінчення університету не можуть працевлаштуватися за фахом, оскільки вимоги ІТ-компаній до професійних компетентностей випускників дуже високі.
Для вирішення зазначеної проблеми університетам, випусковим кафедрам з ІТ-спеціальностей необхідно зачно підсилити профорієнтаційну роботу з учнівською молоддю. Одним з шляхів підсилення цієї роботи є організація при кафедрах університету різноманітних курсів для учнів з основ інформаційних технологій, з основ програмування тощо, на яких молоді люди можуть не лише поглибити свої знання з інформатики, але й більше дізнатися про організацію навчання в університеті та особливості майбутньої професії.
Мета доповіді показати основні аспекти використання СПДН на базі Moodle для організації і проведення занять з учнями за змішаною формою навчання на прикладі курсів з основ програмування та інформаційних технологій як важливої складової профорієнтаційної роботи кафедри університету.
Основними завдання дослідження є:
- розробка структури електронних навчальних курсів для учнів «Основи програмування та інформаційних технологій» та «Прикладне програмування»,
- наповнення їх навчально-методичними матеріалами,
- організація комунікації з учнями, зокрема онлайн-навчання,
- забезпечення контролю знань і відвідування занять учнів,
- проведення різноманітних вікторин, опитувань і анкетування з використанням як засобів системи Moodle, так і зовнішніх сервісів,
- аналіз результатів навчання учнів на курсах з метою визначення шляхів удосконалення освітнього процесу, його змісту, форм, методів і засобів навчання.
Основна частина.
При кафедрі комп’ютерних наук та системного аналізу ЧДТУ три роки функціонують безкоштовні курси для учнів 8-11 з основ програмування та інформаційних технологій (рис. 1). Заняття на курсах починаються з 1 жовтня і закінчуються 15 травня з перервою на зимові канікули. Вони проводяться один раз на тиждень по суботах і тривають 2 уроки по 45 хв. Для організації навчання учнів на курсах як в очному, так і дистанційному режимах використовується СПДН на базі Moodle, де реалізовано два електронних навчальних курси «Основи програмування та інформаційних технологій» для учнів 8-10 класів (рис. 2) та «Прикладне програмування» для учнів 10-11 класів, який є логічним продовженням першого курсу.
Рис. 1. Оголошення про набір на курси «Основи програмування та інформаційних технологій»
Рис. 2. Головна сторінка курсу «Основи програмування та інформаційних технологій» в системі Moodle
Структура електронного навчального курсу «Основи програмування та інформаційних технологій»:
Загальна інформація про курс:
- Новини;
- Програма курсів;
- Презентація кафедри КН та СА і курсів;
- Тест з основ інформатики для вхідного контролю;
Тема 1. Основи web-програмування;
Тема 2. Системи управління контентом;
Тема 3. Основи баз даних;
Тема 4. Основи програмування на мові Python.
Кожна тема курсу має загальну структуру і складається з кількох занять, до змісту яких входять (рис. 3):
- Презентація з теми заняття;
- Навчальні матеріали до практичного заняття з теми;
- Домашні завдання до заняття;
- Інформація про відвідування заняття слухачами;
- Контроль знань з теми.
Рис. 3. Структура і зміст теми «Основи web-програмування»
При необхідності до складу теми додається папка з необхідним програмним забезпеченням (рис. 4).
Рис. 4. Зміст папки з програмним забезпеченням для налаштування локального сервера і CMS Word Press
Також до змісту теми можуть додаватися корисні посилання (рис. 5). У темі 2 «Системи управління контентом» учні знайомляться з CMS Word Press [1], при цьому кожен слухач розробляє свій проект тематичного сайту, який на при кінці першого семестру навчання подається на конкурс на кращій тематичний сайт на Word Press. Конкурсанти презентують свій сайт перед журі, яке обирає найкращі проекти, а переможці отримують відповідний сертифікат і цінні подарунки від ІТ-компаній м. Черкаси.
Рис. 5. Корисні посилання та інформація про конкурс на кращій тематичний сайт на Word Press
У 2020-2021 навчальному році заняття на курсах проводилися як очно, так і дистанційно під час карантину, за допомогою СПДН ФІТІС на базі системи Moodle, де розміщувалися всі необхідні навчально-методичні з тем курсів, та організації онлайн-занять за допомогою платформи для відеоконференцій Zoom [2] (рис. 6, 7).
Рис. 6. Вікно системи Zoom з учасниками онлайн-заняття на курсах
Рис. 7. Фрагмент онлайн-заняття з теми «Основи програмування на Python»
На останніх заняттях для слухачів курсів проводиться турнір з комп’ютерних ігор і підсумкова вікторина з тем, що були розглянуті під час навчання на курсах, з використанням ігрової платформи навчання Kahoot!.it [3] (рис. 8, 9).
Рис 8. Посилання на умови проведення турніру з комп'ютерних ігор і на підсумкову вікторину
Рис. 9. Фрагмент вікторини в Kahoot!
За результатами навчання на курсах учням пропонується заповнити анкету, де вони мають можливість висловити свої враження про організацію навчального процесу на курсах, бажання щодо продовження навчання на курсах у наступному навчальному році, а також вносять пропозиції щодо змісту програми навчання на курсах (рис. 10).
Рис. 10. Анкета за результатами навчання на курсах
Навчання на курсах і зворотній зв’язок у формі анкетування грають важливу роль у профорієнтаційній роботі кафедри, оскільки з неї можна отримати інформацію про труднощі, з якими стикаються учні при вивченні конкретних тем, про те, щоб вони хотіли вивчати у наступному навчальному році, та, головне, наскільки навчання на курсах вплинуло на вибір їх майбутньої професії в галузі інформаційних технологій. Деякі фрагменти результатів анкетування наведено на рис. (11-15).
Рис. 11. Статистика відповідей на питання анкети «1. Ви прийшли на курси тому, що…»
Рис. 12. Статистика відповідей на питання анкети «2. Які теми з програми курсів Вам найбільше сподобалися?
Рис. 13. Статистика відповідей на питання анкети «2. Які теми з програми курсів для Вас були найскладніші для розуміння?»
Рис. 14. Статистика відповідей на питання анкети «5. У наступному навчальному році Ви хотіли б поглибити свої знання, уміння і навички з таких напрямів комп'ютерних наук та інформаційних технологій»
Рис. 15. Статистика відповідей на питання анкети «11. Чи з'явилося у Вас бажання пов'язати свою майбутню професійну діяльність з ІТ галуззю?»
По завершенню навчання на курсах слухачі отримують сертифікат за підписом ректора університету (рис. 16), що є свідченням поглиблення їх знань з основ програмування та інформаційних технологій, а також їх прагнення до здобуття в університеті однієї зі спеціальностей галузі 12 - інформаційні технології в майбутньому. Інформація про завершення навчання на курсах висвітлюється на сайті кафедри та університету [4] (рис.17).
Рис. 16. Сертифікат слухача курсів «Основи програмування та інформаційних технологій»
Рис. 17. Новина на сайті ЧДТУ про випуск на курсах для учнів 8-11 класів
Висновки
-
Одним з шляхів покращення профорієнтаційної роботи в ІТ-сфері з учнівською молоддю є організація при випускових кафедрах університету різноманітних курсів для учнів з основ інформаційних технологій, з основ програмування тощо, на яких молоді люди можуть не лише поглибити свої знання з інформатики, але й більше дізнатися про організацію навчання в закладах вищої освіти та особливості майбутньої професії.
- За час проведення курсів «Основи програмування та інформаційних технологій» для учнів 8-10 класів та «Прикладне програмування» для учнів 10-11 класів, що функціонують на базі системи Moodle, пройшли навчання біля 80 учнів м. Черкаси й Черкаської області, 5 учасників курсів стали переможцями і призерами конкурсу наукових робіт по МАН за відділенням «Комп’ютерні науки» від І до ІІІ етапів. Близько 20% випускників курсів стали студентами ЧДТУ і навчаються на ІТ-спеціальностях факультету інформаційних технологій і систем.
- Опитування випускників курсів показало, що: більшість з учнів приходять на навчання за власним бажанням (83,33%), найбільше їм подобається тема «Основи web-програмування» (77,78%), найбільш складною для розуміння є тема «Основи програмування на мові Python» (61,11%), у наступному навчальному році учні хотіли б поглибити свої знання, уміння і навички з програмування на мові Python (55,56%) і з web–програмування і web–дизайну (50%), а у 83,33% випускників курсів з'явилося бажання пов'язати свою майбутню професійну діяльність з ІТ галуззю.
Список використаних джерел
- Сайт CMS Word Press. URL: https://wordpress.com/
- Сайт програми для організації відеоконференцій Zoom. URL: https://zoom.us/
- Сайт ігрової платформи навчання Kahoot!. URL: https://kahoot.com/
- На кафедрі комп’ютерних наук та системного аналізу ЧДТУ відбувся випуск на курсах для учнів 8-11 класів. URL: https://chdtu.edu.ua/news/item/16246-na-kafedri-komp-iuternykh-nauk-ta-systemnoho-analizu-chdtu-vidbuvsia-vypusk-na-kursakh-dlia-uchniv-8-11-klasiv