Общее
Капітан О.В., Данченко О.Б., Триус Ю.В.
Черкаський державний технологічний університет
Інтегрування системи підтримки дистанційного навчання на базі Moodle з ресурсами і сервісами освітньо-наукового середовища університету
Вступ
У наш час одним з головних напрямів розвитку суспільства, не лише в Україні, а й у всьому світі, є інтегрування прогресивних інформаційних технологій у різних сферах людської діяльності, зокрема й в освіті. Пріоритетним напрямом розвитку освітньо-наукових середовищ у закладах освіти, зокрема вищої освіти, в умовах цифрової трансформації залишається використання технологій, систем, сервісів і ресурсів, що базуються на веб-технологіях технологіях. Особливо це проявилося в умовах карантину, коли життєвонеобхідним для нормально функціонування університетів стало повсякденне використання систем підтримки дистанційного навчання (СПДН) зі збереженням рівня якості освітнього процесу.
Основною системою забезпечення освітнього процесу Черкаського державного технологічного університету, «серцем» його освітньо-наукового середовища є «Система підтримки дистанційного навчання», що базується на LMS Moodle [6].
До складу освітньо-наукового середовища університету також входять (рис. 1):
- Microsoft Office 365 і його сервіси;
- Google Workspace for Education і його сервіси;
- Електронна бібліотечна система університету на базі CMS Drupal;
- Репозиторій наукових праць ЧДТУ на базі DSpace Software;
- Електронні навчально-методичні ресурси кафедр університету;
- Система перевірки на плагіат Unicheck;
- Інформаційно-аналітична система підтримки освітньої діяльності університету.
Рис. 1. Основні складові освітньо-наукового середовища ЧДТУ
Згідно із загальноприйнятими практиками ефективне використання LMS Moodle у всіх формах освітнього процесу вимагає швидкого вирішення великої кількості технічних, організаційних та методичних задач. Головні позиції серед них займає інтеграція системи з сторонніми програмними засобами та сервісами навчального та організаційного призначення, що є актуальною проблемою в умовах цифрової трансформації вищої освіти і науки.
Метою дослідження є вирішення проблем, пов’язаних з інтегруванням СПДН на базі Moodle з іншими ресурсами і сервісами освітньо-наукового середовища університету.
Основним завданням дослідження є інтегрування ресурсів і сервісів складових освітньо-наукового середовища з СПДН університету, зокрема до дистанційних курсів, та забезпечення доступу до них студентам за єдиними корпоративними реквізитами.
Основна частина
Інтеграція програмних засобів та сервісів полягає у їх об’єднанні за певними можливостями, характеристиками та вимогами. Залежно від поставлених задач процес інтегрування може забезпечувати інтеграцію даних різних додатків, спільну автентифікацію користувачів систем, незалежність від одного розробника, уніфікований інтерфейс [1]. Основні напрями розвитку сучасних інформаційних систем в освіті в цілому та систем підтримки дистанційного навчання на рівні закладів вищої освіти (ЗВО) також має інтеграційний характер.
Інтегрування інформаційних систем значно розширює можливості користувачів, дозволяючи їх отримувати більш варіативні послуги з мінімальними управлінськими затратами. Ступінь доступності збільшується за рахунок технологій, що підтримують адаптивність роботи з різними за класом пристроями, зокрема персональних комп’ютерів, ноутбуків, планшетів і смартфонів.
Одним з популярних варіантів інтегрування систем навчання та сторонніх ресурсів є поєднання LMS Moodle та сервісів від Microsoft. Корпорація Microsoft є одним із основних «гравців» на ринку інформаційних технологій, котра постійно розвивається за такими основними напрямами: операційні системи, програмні засоби офісного спрямування та особливо популярних в умовах карантину, хмарними сервісами. Основним хмарним сервісом для безкоштовного використання в освітньому процесі ЗВО можна вважати Microsoft Office 365.
Microsoft Office 365 для освіти – це безкоштовне рішення для організації електронної пошти для викладачів, співробітників, студентів і випускників, а також набір призначених для користувача сервісів для взаємодії і спільної роботи [2] (рис. 2), зокрема найбільш популярними з них є такі, як:
- Teams;
- Word;
- Excel;
- PowerPoint;
- OneDrive;
- Outlook та інші.
Рис. 2. Доступні сервіси Microsoft Office 365 для освіти
Для інтеграції з Moodle за звичай використовують стандартні плагіни з офіційного сайту: Microsoft 365 Integration, OpenID Connect, Microsoft 365 Repository та Teams Meeting.
Наступною, але не менш популярною, потрібною та функціональною інтеграцією є поєднання LMS Moodle з Google сервісами. Компанія Google всесвітньо відома і не потребує додаткових представлень. Використання аккаунта Google та його сервісів глибоко проникло в наше життя, зокрема через наші смартфони та інші пристрої на бозі операційної системи Android.
Щодо освіти Google пропонує безкоштовне використання Google Workspace for Education з певним переліком сервісів [3]. Хоча частина сервісів і дублює функціонал сервісів від Microsoft, але має всій фірмовий інтерфейс та більший набір функцій (рис. 3). З використанням Google Workspace Marketplace є можливість підібрати сервіс практично під будь-яку поставлену задачу. Як основні хотілося б відзначити такі сервіси:
- Gmail;
- Meet;
- YourTube;
- Документи;
- Таблиці;
- Диск;
- Форми;
- Презентації
та багато інших.
Рис. 3. Сервіси Google Workspace for Education для освіти
Для інтеграції з Moodle за звичай використовують стандартні плагіни з офіційного сайту: Google Mee for Moodle, Google Analytics, Oauth2 authentication plugin for Moodle.
LMS Moodle, навіть без використання сторонніх сервісів, дозволяє викладачам в простий спосіб організувати подання навчальних матеріалів для студентів. Матеріали розміщуються у вигляді окремих файлів, таких як текстові документи, презентації, зображення, відео або використовуючи посилання на сторонній ресурс. Збереження навчальних матеріалів на сторонніх ресурсах дає можливість зменшити навантаження системи без зміни якісної доступності до освітніх матеріалів.
Розміщення на персональних дисках сервісів Google та Microsoft є зручним, але максимальну безпеку та захист інформації можна забезпечити лише маючи фізичний доступ до безпосереднього розміщення системи. Тому в освітньому процесі використовуються інформаційні системи, що розміщені безпосередньо на серверах університету: електронна-бібліотечна система університету та репозиторій наукових праць ЧДТУ.
Електронно-бібліотечна система (ЕБС) ЧДТУ це сукупність електронних повнотекстових документів, які використовуються для інформаційного забезпечення освітнього та науково-дослідного процесу в університеті, та забезпечує можливість доступу до них через мережу Інтернет (рис. 4). ЕБС ЧДТУ реалізоване на основі засобів CMS Drupal [4]. ЕБС ЧДТУ виконує такі основні функції:
- створення та підтримка повнотекстової бази даних і електронних каталогів;
- надає можливість індивідуального необмеженого доступу до вмісту електронно-бібліотечної системи з будь-якої точки, в якій є доступ до мережі Інтернет;
- надає можливість повнотекстового пошуку по базі даних;
- надає можливість подання видань із збереженням вигляду сторінок (оригінальної верстки);
- доступу до вітчизняних та зарубіжних періодичних наукових видань;
- формування статистичного звіту по користувачам.
Рис. 4. Головна сторінка Електронно-бібліотечної системи ЧДТУ
У зв’язку з вимогами про офіційне оприлюднення наукових праць, зокрема дисертацій, в ЧДТУ функціонує Репозиторій ЧДТУ на базі DSpace Software.
DSpace – відкрите, вільне (ліцензія BSD) кроссплатформне додаток J2EE, платформа для інституційного репозиторію (для довгострокового зберігання цифрових матеріалів, використовуваних в академічних дослідженнях) [7].
Щодо самого репозиторію, який являє собою відкритий електронний архів наукових публікацій викладачів та співробітників ЧДТУ, включаючи матеріали доповідей та конференцій, навчально-методичну літературу, статті з наукової періодики ЧДТУ для можливості подальшого їх використання в процесі навчання (рис. 5) [5].
Рис. 5. Головна сторінка репозиторію ЧДТУ
Для наповненні курсів в системі підтримки дистанційного навчання використовуються також електронні навчально-методичні ресурси кафедр університету. Ресурси можуть бути як персональні, так і колективні та розміщуватися на персональних сторінках, сторінках загального користування, форумах тощо. Електронні навчально-методичні ресурси кафедр використовуються для забезпечення здобувачів додатковою інформацією в рамках дисциплін, що викладаються (рис. 6).
Рис. 6. Сервіс Google «Диск» кафедри комп’ютерних наук та системного аналізу
Ще одним з основних аспектів освітнього процесу є академічна доброчесність та частина запозичень у роботах здобувачів вищої освіти. Для вирішення цих питань у ЧДТУ використовується сервіс Unicheck (рис. 7).
Рис. 7. Звіт перевірки на плагіат за допомогою Unicheck
Unicheck – онлайн-сервіс пошуку плагіату, який перевіряє текстові документи на наявність запозичених частин тексту з відкритих джерел в Інтернеті чи внутрішньої бази документів користувача [8].
На сьогодні більшість закладів вищої освіти України використовує сервіс пошуку плагіату Unicheck, основне завдання якого – підвищити якість вищої освіти та рівня праць здобувачів та працівників вищої освіти в Україні за рахунок впровадження принципів академічної доброчесності в університетську культуру та покращення академічної мотивації.
Сервіс може працювати з текстами на 22 мовах у різних форматах, використовуючи як онлайн інтерфейс, який працює через будь-який браузер у мережі Інтернет, так і може інтегруватись з системами організації навчання, зокрема Moodle. Для інтеграції з Moodle використовується офіційний плагін Unicheck Plagiarism Checker Plugin, інструкцію про цей процес можна знайти за посилання: https://support.unicheck.com/hc/enus/articles/360025474274-Administrator-s-Guide.
Однією з важливих складових освітньо-наукового середовища ЧДТУ є Інформаційно-аналітична система підтримки освітньої діяльності університету (ІАСПОД) .
ІАСПОД університету – це комплексна інформаційна система, що реалізує інформаційну технологію цифрової трансформації освітньої діяльності закладу вищої освіти [10].
Система розробляється в Черкаському державному технологічному університеті з 2009 року в рамках науково-дослідних та дослідно-конструкторських робіт на факультеті інформаційних технологій і систем і кафедри комп’ютерних наук та системного аналізу за консультаційної підтримки ІТ-компаній м. Черкас. На рис. 8 подано модель наповнення ІАСПОД даними для формування додатку до диплома ЗВО, яка демонструє складний процес її інтегрування з іншими інформаційними системами і ресурсами.
Рис. 8. Модель наповнення ІАСПОД даними для формування додатку до диплома ЗВО [10]
У рамках реалізації ІАСПОД було розроблено та впроваджено інформаційне та програмне забезпечення, яке в даний час використовується навчально-методичним відділом ЧДТУ, всіма деканатами, а також ректоратом, кафедрами, студентами ЧДТУ.
У доповіді буде більш детально розглянуто механізми інтегрування СПДН на базі Moodle з основними складовими освітньо-наукового середовища ЧДТУ, а також інші ресурси і сервіси, що використовуються в освітньому процесі, зокрема за змішаною формою навчання.
Висновки
Використання системи підтримки дистанційного навчання ЧДТУ на базі Moodle та її інтегрування з вище зазначеними системами і сервісами надає можливість:
- підвищити ефективність управління як за окремими процесами, так і університетом в цілому, зокрема забезпечити ефективну взаємодію підрозділів, що безпосередньо забезпечують освітній процес;
- оптимізувати контроль виконання завдань і аналізу освітньої діяльності підрозділів унверситету;
- забезпечити одночасний багатоканальний доступ до ресурсів системи усім авторизованим клієнтам з відповідними правами доступу;
- віддаленого доступу до ресурсів системи через сайт університету;
- покращити мобільність та незалежність складових системи від платформи реалізації.
Процес інтегрування різних інформаційних систем, що використовуються для забезпечення освітнього процесу закладу вищої освіти, є досить складною технічною проблемою і потребує подальших досліджень, накопичення досвіду і конкретних рішень.Список використаних джерел
- Олексюк В.П. Досвід інтеграції системи управління навчанням Moodle з хмарними сервісами Google Apps. URL: https://core.ac.uk/download/pdf/228636988.pdf (дата звернення: 11.06.2021).
- Офіційний сайт Microsoft Office 365. URL: https://www.office.com (дата звернення: 11.06.2021).
- Офіційний сайт Google Workspace for Education. URL: https://edu.google.com/products/workspace-for-education/ (дата звернення: 11.06.2021).
- Сайт електронно-бібліотечної система ЧДТУ. URL: http://elib.chdtu.edu.ua (дата звернення: 11.06.2021).
- Сайт репозиторію наукових праць ЧДТУ. URL: Режим доступу: https://er.chdtu.edu.ua
- Сайт системи підтримки дистанційного навчання ЧДТУ. URL: http://ias.chdtu.edu.ua/ (дата звернення: 11.06.2021).
- Офіційний сайт DSpace. URL: https://duraspace.org/dspace/ (дата звернення: 11.06.2021).
- Офіційний сайт cистеми перевірки на плагіат Unicheck // [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://unicheck.com (дата звернення: 11.06.2021).
- Триус Ю.В. Використання системи підтримки дистанційного навчання ЧДТУ на базі MOODLE в умовах карантину. URL: https://2020.moodlemoot.in.ua/course/view.php?id=41 (дата звернення: 11.06.2021).
- Триус Ю.В., Заспа Г.О., Аширова А.В., Кожем’якін О.С. Інформаційно-аналітична система підтримки освітньої діяльності структурних підрозділів закладів вищої освіти. Вісник Черкаського державного технологічного університету: Серія: Технічні науки. 2020. № 4. C. 27-38.