Загальне
Славко Г.В.
Кременчуцький національний університет імені Михайла Остроградського
Про особливості та "лайфхаки" упровадження LMS Moodle з практичного досвіду
Упровадження системи дистанційного та онлайн-навчання на платформі LMS Moodle на рівні університету потребує низки організаційних заходів, до числа яких входить і навчання викладачів (розробників електронних курсів) [1,2]. Саме від їх обізнаності та уміння використовувати ті чи інші види навчальної діяльності залежить якість дистанційного навчання, навчальних матеріалів, тестів. Тільки подолавши психологічне несприйняття дистанційних методик та отримавши практичні навички роботи із системою Moodle, викладач починає розуміти переваги застосування системи та усвідомлює, що система дозволяє значно спростити його роботу та зменшити витрати часу на підготовку до занять, перевірку виконаних студентами робіт та приходить до розуміння, що систему можна використовувати і у звичайному режимі навчання, а не тільки під час вимушених карантинних заходів.
Кожен навчальний заклад, який упроваджує Moodle у навчальний процес може мати свій досвід та специфіку використання системи. Наприклад, навіть професійна кваліфікація та досвід адміністратора системи може також впливати на процес упровадження. Кожен розробник університетської системи набуває свій власний досвід упровадження та накопичує власні «лайфхаки» роботи із системою. Наведемо тут деякі з них з досвіду упровадження системи онлайн-навчання Кременчуцького національного університету імені Михайла Остроградського [3,4].
Опитування упроваджувачів LMS Moodle
Але спочатку пропонуємо тим, хто займався упровадженняv системи Moodle, адміністраторів та розробників курсів прийняти участь у опитуванні:
З досвіду упровадження та використання LMS Moodle
- Після встановлення базової конфігурації LMS Moodle видаліть модулі та плагіни, які встановлюються за замовчуванням, але ніколи не будуть використовуватися, наприклад, через особливості організації навчального процесу у вашому навчальному закладі. Видалення таких модулів зменшить витрати на дисковий простір, у тому числі і під час створення резервних копій та убезпечить від зайвих ризиків.
- Різноманітність налаштувань системи Moodle та багатоваріантність застосування типових модулів на початковому етапі упровадження системи Moodle у навчальному закладі, скоріш за все є стримуючим фактором і тому є сенс на початковому етапі адміністратору системи вимикати зайві модулі та налаштування аби не спантеличувати розробників курсів.
- Створюйте одразу додатковий засіб спілкування із усіма розробниками електронних курсів та тими, хто буде користуватися системою. Подобається вам це чи ні, але час від часу вам доведеться зупиняти роботи вашої системи, а тому вам потрібен додатковий канал інформування користувачів, наприклад, про терміни відновлення роботи системи.
- Ваша система має цільову аудиторію вашого навчального закладу, а тому не має особливого сенсу у індексації сторінок системи ботами пошукових систем. Забороніть це у файлі robots.txt. Це зменшить навантаження на систему з боку цих ботів.
- Встановіть обмеження на розмір файлів, які завантажуватимуть викладачі і студенти у систему, обмежте обсяг особистих файлів користувача. Якщо це не зробити на початку, то потім вам доведеться шукати та видаляти великі файли, які вичерпають швидко можливості вашого хостингу.
- Статистика свідчить, що сторінка нагадування забутого паролю є у Moodle однією із найбільш затребуваних. Додайте на цю сторінку інформацію про те, як відновити забутий пароль. Зазвичай користувачі вносять дані у обидва поля (ім’я входу та email) і не отримують через це лист з інструкцією про відновлення паролю.
- Рекомендуйте користувачам: браузер Chrome, пошту @gmail.com, використання технології gravatar (для аватар, що зменшить завантаження зображень користувачами).
- Забороніть викладачам відраховувати себе зі свого власного курсу, не рекомендуйте видаляти студентів по одному (багато повторів однієї й тієї ж операції може призвести до блокування доступу до системи), а надайте чіткі інструкції з підготовки курсу до нового навчального семестру (очищення курсу).
- Якщо ваша система moodle розташовується на тому ж домені, що основний сайт університету, то перевагу надавайте такому варіанту: univer.edu.ua/moodle, а не moodle.univer.edu.ua. Другий варіант – це розташування системи Moodle на субдомені, а субдомен – це зовсім інший сайт і відвідування системи moodle не буде враховуватися у показниках вашого основного сайту. У рейтингуванні університетів враховується відвідуваність офіційного сайту навчального закладу на основі даних alexa.com, а тому варіант univer.edu.ua/moodle слід вважати більш прийнятним.
- У продовження попереднього пункту ще одна порада – розташуйте систему Moodle взагалі на окремому домені, а репозиторій методичних та навчальних матеріалів на домені основного сайту. Рекомендуйте викладачам курсів не завантажувати файли у систему Moodle,
а надавати посилання на файли університетського репозиторію. У такому варіанті кожне звернення студентів з курсів викладачів до навчальних матеріалів буде зараховуватися системами рейтингування сайтів як звернення до сайту університету із зовнішніх
джерел і світовий рейтинг сайту, а відповідно університету зростатиме. Наведемо тут, як приклад, динаміку зростання рейтингу сайту kdu.edu.ua за один навчальний семестр після застосування запропонованої тут поради з побудови структури посилань
та розташування системи дистанційного навчання на окремому домені krnu.org. Як слідує із графіка нижче, позиції сайту університету kdu.edu.ua покращились протягом навчального семестру майже у два рази (з 522806 до 3320571 позиції)
завдяки зростанню кількості переходів.
Динаміка позицій сайта kdu.edu.ua у світовому рейтингу
- Не зважаючи на те, що на сайті moodle.org у форумі та взагалі в інтернеті за запитом, у якому присутнє ключове слово «moodle», можна знайти відповідь майже на будь яке питання чи отримати пораду від фахівців, викладачі університету не користуються такою можливістю, а тому виникає потреба у розробці методичних матеріалів зі створення електронних курсів у системі Moodle, які є адаптованими до конкретної системи конкретного навчального закладу, наприклад, через те, що кожен сайт може мати власний шаблон сайту. Як приклад, наведемо посібник [5], створений для допомоги викладачам Кременчуцького національного університету імені Михайла Остроградського, але який може бути корисним й викладачам інших навчальних закладів.
- Якщо виникає потреба у захисті вашого навчального матеріалу від завантаження чи копіювання, то рекомендації такі: створіть pdf-файл, встановіть заборону на його друк, копіювання, розпізнавання, додайте на тло водяні знаки, зробіть налаштування шрифтів, які використовуються таким чином, аби копіювання тексту спотворювало таблицю символів кодування, налаштуйте роздільну щільність зображень (приблизно 72 dpi). Завантажте файл на Google-диск та налаштуйте заборону на скачування файлу (тільки перегляд). У якості прикладу з такими налаштуваннями у pdf-файлі тут наведено посібник [5]. Для перегляду посібника натисніть на зображення його обкладинки.
На завершення пропонуємо приєднатися до спільного телеграм-каналу та групи для усіх учасників цієї конференції та взагалі для усіх розробників і упроваджувачів LMS Moodle для обміну «лайфхаками» та досвідом упровадження. Форум на офіційному сайті moodle – це чудово і там є безцінна інформація та можна отримати відповідь чи допомогу досвідчених розробників, але телеграм-канал це зручно, оперативно і сучасно. Приєднуйтесь тут , щоб ділитися та отримувати корисні поради з використання LMS Moodle. Наведені тут поради опубліковані у зазначеній спільноті в телеграм-каналі і ви маєте можливість там залишити свої коментарі до кожного пункту, висловити свою незгоду чи зауваження.
Список використаних джерел
- G. Slavko, S. Serhiienko and L. Herasymenko, "Digitalization of Electrical Engineering Education and Automatic Assessment of Study Results", Proceedings of the 2019 IEEE International Conference on Modern Electrical and Energy System (MEES), pp. 414-417, 23-35 Sept. 2019.
- Славко Г. В., Сергієнко С. А. Досвід упровадження та інтеграції системи онлайн-навчання на платформі Moodle у освітній простір університету / Інженерні та освітні технології. 2019. Т. 7. № 2. С. 126–136. doi: https://doi.org/10.30929/2307- 9770.2019.07.02.13
- Система онлайн-навчання. КрНУ [Електронний ресурс] – Режим доступу до ресурсу: http://krnu.org.
- Система онлайн освіти "Математика.укр" [Електронний ресурс] – Режим доступу до ресурсу: http://математика.укр.
- Система онлайн-навчання на платформі Moodle [Текст] : навч. посіб. / М.В. Загірняк, С.А. Сергієнко, Г.В. Славко ; Кременчуц. нац. ун-т ім. Михайла Остроградського. - Харків : Друкарня Мадрид, 2019. - 180 с. : рис. - Бібліогр.: с. 177-178. - 500 прим. - ISBN 978-617-7683-84-0