Общее
Волошко Л.Б., Бойко Г.М.
Укрцентр "Інваспорт" (1); Харківська гуманітарно-педагогічна академія (2)
ПЕДАГОГІЧНА ТЕХНОЛОГІЯ ОРГАНІЗАЦІЇ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ З ВИКОРИСТАННЯМ ПЛАТФОРМИ MOODLE
Вступ. Інформатизація сучасного суспільства суттєво поглибила процеси впровадження інформаційних дистанційних форм навчання в освітньому просторі ЗВО. Платформа Moodle (Modular Object-Oriented Dynamic Learning Environment), що розроблена для створення освітніх веб-сайтів та онлайн-курсів, найчастіше використовується для організації дистанційного навчання студентів. Показовим прикладом її використання є досвід інших країн світу. Зокрема, майже всі провідні вищі навчальні заклади США пропонують дистанційне навчання, тому отримання знань за допомогою комп’ютера для більшості американських студентів стало буденною справою [2]. Технології дистанційної освіти стали невід’ємною складовою освітнього процесу в умовах пандемії Covid19. Самостійна робота студентів у віртуальному освітньому середовищі нерозривно пов'язана з усіма компонентами освітнього процесу: навчально-дослідною роботою, підтримкою студентів в особистісно-професійному самовизначенні. Однак, особливості організації самостійної роботи студентів із використанням інформаційного середовища Інтернет ще не повною мірою дослідженні та потребують подальшої розробки.
Мета: проаналізувати особливості педагогічної технології організації самостійної роботи студентів з використанням ресурсів платформи Moodle.
Основні результати. Ураховуючи різноаспектність і складність сучасного наукового знання, зростання вимог до рівня професійної компетентності майбутніх фахівців, самостійну роботу студентів ми розглядаємо з позицій компетентнісного підходу, оскільки здатність самостійно здобувати нові знання й уміння, готовність до постійного підвищення освітнього рівня становлять сутність персональної компетенції фахівців [1]. У цьому зв’язку самостійну роботу студента у віртуальному освітньому середовищі ми характеризуємо як спеціально організовану, контрольовану самоосвітню діяльність з використанням інформаційно-комп’ютерних технологій, як спосіб реалізації індивідуальної траєкторії когнітивного розвитку та професіоналізації студента.
Розробка методичних і технологічних засад самостійної роботи студентів у віртуальному освітньому середовищі потребує узагальнення наукових відомостей щодо основних видів самостійної роботи. Будь-який вид самостійної роботи повинен ґрунтуватися на індивідуальному підході з урахуванням інтересів, мотивів, особистісного потенціалу кожного студента.
Результативність самостійної роботи у віртуальному освітньому середовищі значною мірою залежить від особливостей її організації, ураховуючи те, що дистанційні технології декларують іншу технологічну форму подання матеріалу та взаємодію учасників навчального процесу. У зв’язку з цим нами розроблено та впроваджено педагогічну технологію організації самостійної роботи студентів з використанням ресурсів платформи Moodle, що включає три етапи: інформаційно-адаптивний, процесуальний, контрольно-аналітичний.
На інформаційно-адаптивному етапі викладач: 1) визначає діагностовану мету та вимоги до результатів навчання студентів; 2) створює інформаційний ресурс в електронному форматі у відповідності до робочої навчальної програми дисципліни, а саме: проводить відбір і структурування змісту інформаційного контенту з використанням текстових, графічних, відеоматеріалів, ресурсів Інтернет; здійснює конструювання завдань для самостійної роботи, проміжного й підсумкового контролю знань студентів; 3) формулює вказівки та інструкції для студентів щодо здійснення самостійної роботи (терміни виконання, вказівки до змісту та формату подання звітності), особливостей регламенту дистанційної комунікації (час дистанційних консультацій, чатів); 4) розміщує створений контент у системі Moodle.
Процесуальний етап включає власне самостійну навчальну діяльність студентів у віртуальному освітньому середовищі за участю викладача, який виконує функцію консультанта-тьютора. У перспективі може бути корисним досвід закордонної практики дистанційного навчання, де діє розгалужена класифікація тьюторів: викладач-розробник навчально-методичних матеріалів; викладач-консультант; викладач, який здійснює поточну методичну підтримку; фахівець з методів контролю за результатами виконання індивідуальної самостійної роботи студентів.
Особливості віртуального освітнього простору передбачає поєднання різних навчальних технологій в організації самостійної роботи студентів: 1) персонально відокремлена самостійна робота – індивідуалізоване навчання шляхом взаємодії з освітніми ресурсами без участі викладача; 2) інтерактивне взаємодія між учасниками навчального процесу: викладач-студент, студент-студент.
При організації самостійної роботи в системі використовуються різноманітні інтерактивні елементи: 1) завдання – елемент дозволяє викладу ставити задачу, що вимагає від студента підготовки відповіді в електронному вигляді (у будь-якому форматі) та її завантаження на сервер; 2) форум – призначений для обміну інформацією між усіма учасниками процесу навчання, 3) чат – дозволяє обмінюватися текстовими повідомленнями в реальному часі; 4) веб-консультація – може використовуватися для спільних консультацій у режимі Zoom-on-line; 5) особисті повідомлення – організація обміну текстовими повідомленнями між тьютором і студентами; 6) тести. Цей елемент дозволяє викладачу створити набір тестових питань з формулюванням відповіді у закритій формі (множинний вибір), із вибором варіантів «вірно»/«не вірно», пред'являтися у вигляді питань на відповідність, припускати коротку текстову відповідь або числовий варіант відповіді. Усі питання зберігаються в базі даних і можуть бути згодом знову використані в цьому ж курсі; 6) SCORM / AICC – даний елемент дає можливість використовувати в системі навчальні курси, що розроблені в програмах сторонніх виробників. При цьому курси можуть містити веб-сторінки, графіку, програми на мові Javascript, флеш-анімацію.
Для контролю результативності самостійної роботи студентів ми пропонуємо завдання чотирьох рівнів: репродуктивні; завдання-відтворення; знання-уміння; творчі завдання. Інструментарій LMS Moodle дозволяє викладачу не тільки редагувати раніше створені завдання, але й поступово додавати нові, тим самим постійно формувати базу даних (сховище файлів). Студент взаємодіє із навчальною системою через інтерактивний модуль.
Контрольно-аналітичний етап передбачає перевірку результативності використання дистанційних технологій в організації самостійної роботи студентів; визначення рейтингу студентів з урахуванням результатів фактичного виконання завдань для самостійної роботи.
Практична цінність. Розроблена та апробована педагогічна технологія організації самостійної роботи студентів з використанням ресурсів платформи Moodle має очевидні переваги в контексті оцінки результативності самостійної роботи студентів, а саме: наявність детальної інформації про роботу кожного студента (активність, час, зміст роботи, журнал оцінок); широкі можливості для розгалуженої контрольованої комунікації.
Висновки. Організація самостійної роботи здобувачів вищої освіти з використанням платформи дистанційної освіти Moodlе повинна базуватися на сучасних технологіях високої професійної інформативності, мати компетентнісний та когнітивний вектор.
Список використаних джерел
Волошко Л. Б. Технологія організації самостійної роботи студентів / Л.Б.Волошко // Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту: наукова монографія за ред. Єрмакова С. С. – Харків: ХДАДМ (ХХПІ), 2007. – № 1. – С. 8-11.
2. Дедишина Л. Дистанційна освіта в Америці / Л. Дедишина // Фармацевт Практик . - 2012. - № 1. - С. 8-9.