Общее
Франчук В.М., Франчук Н.П.
Національний педагогічний університет імені М.П. Драгоманова
Веборієнтоване відкрите освітнє середовище підвищення кваліфікації вчителів
Центральною ланкою фахової підготовки в системі підвищення кваліфікації вчителів є веборієнтоване відкрите освітнє середовище, використання якого дає змогу інтегрувати сучасні освітні ресурси, навчальні програми, засоби, інформаційно-комунікаційні технології в єдину систему та автоматизувати управління освітнім процесом. Веборієнтоване відкрите освітнє середовище реалізовано на базі традиційних методичних систем навчання (навчально-методичне забезпечення предметів, підручники, посібники, додаткові ресурси) та веборієнтованих систем – хмаро-орієнтовані сервіси [1], системи управління вмістом сайтів загального призначення, системи управління навчальними матеріалами, системи для спільної роботи тощо.
Основним засобом формування веборієнтованого відкритого освітнього середовище є система MOODLE, на основі чого забезпечується учасникам навчального процесу (викладачам, слухачам) доступ до навчальних курсів. За допомогою цієї системи, використовуючи стандартні модулі (плагіни) можна налаштовувати різноманітні ресурси веборієнтованого навчального курсу.
Веборієнтований навчальний курс – це комплекс навчально-методичних матеріалів та освітніх послуг, створених для організації індивідуального та групового навчання з використанням веборієнтованих технологій.
Основною особливістю веборієнтованого навчального курсу для підтримки навчального процесу на всіх формах (стаціонарна, заочна, дистанційна) навчання полягає у тому, що такий навчальний засіб призначений для оволодіння навчальним матеріалом під керівництвом викладача.
Викладач має змогу самостійно (або за допомогою методиста, модератора) вносити навчальні матеріали до навчального курсу, надсилати повідомлення студентам, розподіляти, збирати та перевіряти завдання, проводити анкетування та тестування, вести електронні журнали обліку оцінок та відвідування, налаштовувати різноманітні ресурси курсу тощо [2].
Доступ до ресурсів навчального курсу – персоніфікований. Логін та пароль доступу викладача чи слухача курсів підвищення кваліфікації отримують за допомогою облікового запису електронної пошти, який використовується, як елемент технології єдиного входу (SSO, англ. Single Sign-On). Кожний користувач має доступ лише до тих електронних навчальних курсів, на яких він зареєстрований для участі у навчальному процесі. Реєстрація користувачів (слухачів) до навчального курсу здійснюється методистом або модератором системи.
Система MOODLE використовується для розміщення навчальних матеріалів, що передбачає створення мета-курсу та мікро-курсів, тематика яких відповідає освітній програмі підвищення кваліфікації вчителя за відповідним шкільним предметом (Рис. 1).
Рис. 1 Система MOODLE
Як відомо, всі курси в системі MOODLE зберігаються у категоріях, тому враховуючи досвід фахівців з використання цієї системи, було створено структуру категорій курсів, яка відповідає різним напрямкам підвищення кваліфікації освітян (вчителів, керівників навчальних закладів, викладачів і т. д.).
Запис слухачів на курси, здійснюється зарахуванням слухачів на мета-курс назва якого відповідає напрямку підвищення кваліфікації (наприклад, «Підвищення кваліфікації вчителів математики, фізики, інформатики», «Підвищення кваліфікації вчителів мовно-літературної галузі» і т. д.). У мета-курсі використовується спеціальний модуль Subcourse (його необхідно встановити у систему з офіційного сайту додатків для системи MOODLE), за допомогою якого додаються посилання на курси (мікро-курси), а також додається спосіб зарахування слухачів на цей курс (Рис. 2). В цьому випадку, це зарахування відбувається з груп мета-курсу. Після чого слухачі зараховуються на всі навчальні курси (мікро-курси), які додані до цього мета-курсу.
Рис. 2. Мета курс
Обов’язковим елементом кожного мета-курсу є підсумковий контроль, який містить ресурси для підсумкової роботи, підсумкове тестування та вихідне анкетування слухачів підвищення кваліфікації (Рис. 3).
Рис. 3. Елементи мета-курсу
Налаштування мета-курсів та мікро-курсів відбувається шляхом створення стандартних курсів системи MOODLE. Головна сторінка курсу розбита на розділи. Вміст курсу створюється шляхом додавання ресурсів і елементів курсу до певних розділів з урахуванням програми курсу, його навчально-методичного забезпечення, а також у відповідності до вимог, яким повинен задовольняти wtq електронний навчальний курс.
Основні ресурси курсу це інформаційні, методичні та інші матеріали у вигляді текстів, сторінок, гіперпосилань, файлів, які створюються на сайті або завантажуються на нього. За допомогою цих матеріалів розкривається зміст курсу.
У першому розділі головної сторінки курсу (мета-курсу, мікро-курсу) може бути представлена загальна характеристика курсу: новини курсу, мета і завдання курсу, програма курсу, структура курсу, календарний план курсу, відомості про форми контролю та критерії оцінювання навчальної діяльності слухачів з курсу, перелік друкованих та інших інформаційних ресурсів з курсу, тематика курсових робіт, перелік програмного забезпечення, глосарій курсу, тощо.
Більшість елементів курсу, наприклад, завдання, форуми, тести можуть оцінюватися. Оцінкою може служити як число, так і слова (фрази) з системи рейтингів або шкал. Власні оцінки з усіх видів занять курсу слухачі також можуть переглядати (Рис. 4) [3].
Для одержання статистичних даних про навчальну діяльність слухачів, а також для їх опрацювання з метою аналізу різних показників успішності з конкретного курсу, в системі MOODLE є можливість створити журнал оцінок структура якого може містити категорії і підкатегорії.
Рис. 4. Фрагмент журналу оцінок (для слухача)
Таким чином, використання веборієнтованого відкритого освітнього середовища дало змогу інтегрувати сучасні освітні ресурси, навчальні програми, засоби, інформаційно-комунікаційні технології в єдину систему та автоматизувати управління освітнім процесом підвищення кваліфікації вчителів. Використання для розвитку професійних компетентностей вчителів традиційних методичних систем (навчально-методичне забезпечення предметів, підручники, посібники, додаткові ресурси) та веборієнтованих систем (хмаро-орієнтовані сервіси, системи управління навчальними матеріалами, системи для спільної роботи тощо) дало змогу інтенсифікувати навчальний процес. Використання сукупності інноваційних ресурсів – засобів, інструментів, технологій, форм, методів, сервісів сприяло досягненню освітніх цілей, закладених в розроблених освітніх програмах. В умовах карантинних обмежень діяльність викладачів та вчителів (слухачів) з використанням ресурсів веборієнтованого відкритого освітнього середовища здійснювалася з використанням сервісів Google, а саме Google Meet, та системи MOODLE. Була реалізована провідна ідея створеного веборієнтованого відкритого освітнього середовища – максимальне наближення реального і віртуального.
Список використаних джерел
- Франчук В.М., Галицький О.В. Використання хмарних сервісів у навчальному процесі Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія №2. Комп’ютерно-орієнтовані системи навчання. 2016. № 18 (25). C. 39-42.
- Сергієнко В.П., Франчук В.М. Методичні рекомендації зі створення тестових завдань та тестів у системі управління навчальними матеріалами MOODLE. Київ: НПУ імені М.П. Драгоманова, 2012. 58 с.
- Франчук В.М. Адміністрування веб-орієнтованих навчальних комп’ютерних систем: навчально-методичний посібник для студентів фізико-математичних та інформатичних спеціальностей вищих педагогічних навчальних закладів. Київ: НПУ імені М.П. Драгоманова, 2016. 112 с.