Общее
Воробйов П.О.
Морський фаховий коледж Херсонської державної морської академії
Використання системи Moodle для викладання "Суднові дизельні установки (Теорія, Курсове проектування)" майбутнім судномеханікам
Формування професійної компетентності - основна мета закладу передвищої освіти. Завдання курсу «Суднові дизельні установки» - сформувати у курсантів та студентів знання основ конструкції дизелів, зв'язку дизелів з іншими системами суднових енергетичних установок, розуміння фізичних процесів, які відбуваються у дизелях при їх роботі та особливостей їх експлуатації. Період пандемії C0VID-19 унеможливів проведення очних занять із студентами. Наразі реалією освітнього процесу є змішана форма навчання. Метою даного дослідження є вивчити досвід використання електронних курсів системи Moodle у викладанні «Суднові дизельні установки (Теорія, Курсове проектування)».
Курс складається з лекційних та практичних матеріалів. На початку курсу у вступному розділі містяться наступні діяльності та ресурси Moodle: сторінка з інформацією про викладача та тьютора курсу; робоча програма навчальної дисципліни; новини курсу; форум із можливістю створення синхронних онлайн дискусій в текстовому режимі; форум із можливістю здійснення асинхронних дискусій, тобто дискусії, які відбуваються протягом тривалого періоду часу [1]; глосарій термінів та анкета (Див. рис. 1).
Використання чату та форуму дозволяють отримувати постійний зворотний зв'язок від користувачів курсу - студентів та курсантів судномеханічного відділення. Тут вони ставлять питання щодо того, що їм незрозуміло, а ті всі користувачі курсу намагаються допомогти та надати їм вірні відповіді [2]. До інструментів зворотного зв'язку, які пропонує система Moodle відносимо також ящик обміну повідомленнями, у якому є можливість викладача та тьютора спілкуватися як із групою курсантів чи студентів, так і окремо з кожним зареєстрованим користувачем системи.
Глосарій термінів курсу - словник, у який не тільки викладач, але і користувачі курсу додають нові поняття, їх дефініції, посилання та ілюстрації.
Анкета курсу дозволяє з'ясувати психологічні особливості студентів та курсантів [3, 4], що мають відношення до змішаного/дистанційного навчання
Основна частина курсу складається з декількох розділів, головний з яких (матеріали лекційних та практичних занять) розділений написами (Див. Рис. 2).
Матеріали лекцій [5, 6] додані у формі діяльності Урок, яка дозволяє створити набір однорівневих веб-сторінок з необхідним контентом (текстовим, медіа - рисунки, графіки та відео).
Потрапляючи на першу сторінку кожної лекції учасник курсу бачить декілька посилань: частини лекції та обов'язкові контрольні запитання, вірна відповідь на які і приведе до закінчення уроку.
Під посиланнями на частини лекції та контрольні питання є шкала виконання, яка показує відсоток виконання та стимулює курсантів та студентів (Див. Рис.3).
В разі невірної відповіді на одне з контрольних питань, була створена сторінка Відповідь невірна, єдиний шлях з якої веде знову до повторного перегляду матеріалів лекції. Контрольні питання можуть бути декількох видів: множинний вибір, есе, коротка відповідь, відповідність, правильно/неправильно, числовий.
Даний вид подачі лекційних матеріалів забезпечує більшу ймовірність того, що слухачі курсу більш детально ознайомлюються з лекційними матеріалами, тому що невірні відповіді на контрольні питання не приведуть до кінця уроку і студент/курсант не отримає за лекцію оцінку.
Матеріали практичних робот подані у вигляді діяльності Завдання, яке дозволяє видавати завдання типу pdf, збирати готові роботи, оцінювати їх та залишати коментарі на ці роботи. Виконання практичних робот обов'язково проходить поступово від першої до 7ої, з другої роботи вводяться обмеження доступності. Наприклад, виконання другої неможливе, якщо перша практична робота не відмічена виконаною (її потрібно переглянути, здати та отримати прохідний бал). Див. Рис. 4
На курсі міститься також розділи Використана література, самостійна робота, пробне тестування та курсове проектування.
Розділ курсове проектування містить необхідні для студентів/курсантів документи формату word,pdf та відео урок. Див. Рис. 5.
Таким чином, курс "Суднові дизельні установки (Теорія, Курсове проектування)" містить всю необхідну для створення курсового проекта інформацію. Всі лекційні матеріали, практичні та самостійні роботи подані на курсі інтерактивно або з можливістю зворотного зв'язку. Викладач використовує наступні діяльності та ресурси системи Moodle: Сторінка, Форум, Чат, Ящик обміну повідомлень, Завдання, Урок, Файл та ін. На курсі налаштований журнал оцінювання, додані відзнаки. Всі елементи курсу сприяють розвитку вміння студентів/курсантів грамотно, безпечно і економічно експлуатувати та обслуговувати суднові двигуни внутрішнього згоряння, забезпечуючи надійність їх роботи.
Список використаних джерел
- Теоретико-методологічні засади професійної підготовки майбутніх морських фахівців в умовах інформаційно-технологічного освітнього середовища : монографія / С. А. Волошинов. – Херсон : ХДМА, 2020. – 284 с.
- Волошинов С.А. Використання інформаційно-освітніх середовищ у професійній підготовці майбутніх морських фахівців: аналіз досвіду / С.А. Волошинов // Науковий вісник Миколаївського національного університету імені В.О. Сухомлинського. Педагогічні науки : зб. наук. пр. / за ред. проф. Тетяни Степанової. - № 3 (66), вересень 2019. – Миколаїв : МНУ імені В.О. Сухомлинського, 2019. – С. 53-58. DOI : 10.33310/2518-7813-2019-66-3-53-58
- Кухаренко В.М. Навчальний процес у масовому відкритому дистанційному курсі / В.М. Кухаренко //Теорія і практика управління соціальними системами. – № 1. – 2012. – С. 40-50.
- Попова Г.В. Застосування електронних освітніх ресурсів у професійній підготовці майбутніх судноводіїв. Педагогічний альманах : зб.наук.пр. / редкол. В.В. Кузьменко (голова) та ін. Херсон: КВНЗ : Херсонська академія неперервної освіти, 2018. Вип. 40. С. 142-148.
- Самарін О.Є. Циліндро-поршнева група тронкового двигуна / О.Є. Самарін // Науковий вісник Херсонської державної морської академії. – Херсон: Видавництво ХДМА, 2017. – Вип. 2(17). – С.207 – 211
- Strelkovskaya L. Ship management internal combustion engines with regard to its technical state based theory of fuzzy sets / L. Strelkovskaya // Системные технологии. – 2016. № 5(106). –С. 45-53.