General
Піндус Н.М1., Гуменюк Т.В1., Слабінога М.О.1,Старко І.Ю.1
1Івано-Франківський національний технічний університет нафти і газу
ВПРОВАДЖЕННЯ НАВЧАЛЬНОЇ ПЛАТФОРМИ MOODLE, ІНТЕГРАЦІЯ GOOGLE MEET ТА ВИКОРИСТАННЯ ПАКЕТУ ХМАРНОГО ПРОГРАМНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ G SUITE FOR EDUCATION В ОСВІТНЬОМУ ПРОЦЕСІ ІФНТУНГ
Вступ. Застосування сучасних інформаційних й інноваційних технологій в освіті є перспективним напрямком педагогічної науки, оскільки робить можливим надання освітніх послуг за допомогою спеціалізованого інформаційного освітнього середовища: сукупності інформаційних ресурсів, технічних засобів і каналів телекомунікації, – яке передбачає обмін навчальною інформацією на відстані. Такий підхід має на меті впровадження дистанційної освіти і дистанційного навчання, в закладах вищої освіти, під яким розуміють навчання з використанням комп’ютерних і телекомунікаційних технологій, що забезпечують інтерактивну взаємодію викладача і студентів на різних етапах навчання, а також самостійну роботу з матеріалами інформаційної мережі [1].
У межах дистанційної освіти дистанційне навчання є особливою педагогічною технологією в організації освітнього простору, що характеризується застосуванням специфічних стратегій і тактик взаємодії студента з носіями та джерелами нових для нього знань. Це передбачає створення навчального інформаційного середовища, що охоплює комп’ютерні інформаційні джерела, електронні бібліотеки, відео та аудіоматеріали, навчальні посібники тощо. Таке навчальне середовище дає можливість студентам одержувати знання як самостійно, так і під керівництвом викладача і здійснювати двосторонню комунікацію з необмеженою кількістю користувачів, діяльність яких відстежується і контролюється [1].
Дистанційне навчання (ДН) може бути послідовним, паралельним або самостійним фрагментом у загальній системі навчання. У першому випадку передбачається поєднання очної і дистанційної форм навчання, що послідовно впроваджуються в освітній процес. Паралельне ДН виконує ілюстративні, тренінгові і контрольні функції. У третьому варіанті ДН застосовується для вивчення окремої дисципліни або всього курсу [1]. Отже, ДН ‒ особлива педагогічна технологія, яка базується на відкритому навчанні з використанням сучасних телекомунікацій для спілкування в інформаційному просторі і може застосовуватися для навчання студентів як заочної й екстернатної, так і для очної форм навчання, а також дає можливість модифікувати традиційні види занять, збільшити частку самостійної роботи студентів.
Виходячи з викладеного вище концептуального та технологічного розуміння застосування ДН в освітньому процесі Івано-Франківського національного технічного університету нафти і газу автори цієї публікації мали за мету поділитися досвідом та висвітлити проблемні питання при використанні системи Moodle у якості університетської навчальної платформи та впровадженні в освітній процес пакету хмарного програмного забезпечення G Suite for Education.
Основна частина. В освітній процес ІФНТУНГ відбувається впровадження навчальної платформи Moodle, згідно «Рекомендацій МОН щодо впровадження змішаного навчання» від 23.06.2020р.та виходячи з міркувань, що MS Office 365, Google ClassRoom, канали Telegram/Viber, Zoom, соц. мережі, які використовувались для супроводу навчального процесу не володіють функціоналом платформи електронного навчання, що містить систему управління навчанням LMS (Learning Management System). Існує велика кількість LMS-платформ, які спеціалізуються на корпоративному навчанні, а також навчальні платформи з відкритим кодом: Moodle, Sakai, Litmos, Claroline, DotLRN, BrainCert, OpenedX, Canvas тощо. В університеті обгрунтовано обрано до використання в навчальному процесі платформу Moodle, оскільки саме вона найбільш затребувана в українській та закордонній системах освіти. Базовий функціонал навчальної платформи полягає у створенні:
- однакових технічних умов для навчання, комунікації та взаємодії студентів під час навчального процесу, уніфікації засобів взаємодії суб’єктів навчання, їхньої ідентифікації, що забезпечує єдине віртуальне навчальне середовище (VLE);
- cистеми управління контентом (CMS), що дає однакові умови викладачам для необхідних засобів створення навчальних матеріалів, їхнього збереження, вдосконалення;
- управління процесом навчання на рівні підрозділу, освітньої програми чи навчального закладу із застосуванням єдиної системи управління навчанням (LMS).
Це перелік обов'язкових елементів єдиної навчальної платформи. Тому дуже важливо розрізняти навчальні платформи і допоміжні сервіси, які широко використовуються у навчальному процесі як допоміжні інструменти[6].
Карантинні обмеження посилили потребу в нових підходах до навчання, оскільки відбулася трансформація аудиторних занять в опосередковану взаємодію викладачів і студентів із застосуванням онлайн-технологій. Частина освітянської спільноти ІФНТУНГ здійснила навчання під час карантину за допомогою університетської навчальної платформи Moodle. Зазначимо, що впродовж десяти років доволі широке використання цієї навчальної платформи в ІФНТУНГ відбувалося при організації навчального процесу для студентів заочної форми навчання, студентів післядипломної освіти, слухачів курсів підвищення кваліфікації, студентів, які працюють, студентів з особливими потребами тощо.
Впровадження онлайн-технологій надало поштовх до ґрунтовних змін у підходах до організації навчання конкретних дисциплін, зокрема, продемонструвало значимість ролі аудиторних занять та шляхи більш ефективного їх проведення, що дало можливість вдосконалення навчального процесу та переходу на новий якісний рівень підходів до організації навчання у карантинний період, а саме його методичної та технологічної складової.
Особливої уваги заслуговує організація керованої самостійної роботи здобувачів вищої освіти в рамках шаблону електронного курсу на базі навчальної платформи Moodle для 1-3 рівнів вищої освіти в ІФНТУНГ згідно університетських документів «Положення про навчально-методичний комплекс навчальної дисципліни» та «Положення про атестацію електронного навчального курсу».
Контрольована самостійна робота, як структурний елемент шаблону електронного курсу, забезпечується всією системою навчально-методичних засобів, передбачених для вивчення конкретної навчальної дисципліни:
- методичні рекомендації для виконання практичних, лабораторних, контрольних , графічно-розрахункових робіт та КР/КП з винесеними окремо на сторінці курсу прикладами виконання та варіантами завдань; з вимогами до оформлення та формою подачі результатів; з критеріями оцінювання та терміном виконання [5];
- методичні вказівки для самостійної роботи;
- зворотні зв’язки до кожного виду завдання;
- контрольована активність на форумі;
- питання для самопідготовки проміжних контролів, допусків чи остаточного іспитового/залікового оцінювання;
- питання для самопідготовки;
- оприлюднення програми контрольних заходів на основі наявного банку питань (тестових питань), що містять різні категорії складності, для формування проміжних контролів, допусків чи остаточних іспитових/залікових контролів.
Центр дистанційного навчання ІФНТУНГ надає освітні послуги за допомогою навчальної платформи Moodle Навчальному пункту Аварійно-рятувального загону спеціального призначення Управління ДСНС України в Івано-Франківській області, Фахового коледжу електронних приладів, Дрогобицького фахового коледжу нафти і газу та Інституту післядипломної освіти.
Щорічно проводяться курси підвищення кваліфікації навчально-педагогічних працівників кафедр шляхом організації методичних та технічних тренінгів для створення шаблону курсу на основі робочих програм на навчальній платформі Moodle.
Здійснюється інтеграція в існуючий електронний документообіг корпоративних інструментів доступу до навчальної платформи, оцінювання через формування відомостей на основі електронних журналів. Таким чином стає можливим для кожної освітньої програми спеціальності організувати освітній менеджмент.
Проблемними питаннями, для яких відбувається пошук вирішення в рамках використання платформи Moodle в університетському освітньому просторі є :
- - прийняття
комплексного рішення на базі зазначеної LMS для забезпечення освітнього процесу
нашого ЗВО. Це рішення забезпечить і підтримає створення якісного контенту,
використання зручного інтерфейсу, підтримки мобільних додатків, звітність про
діяльність в системі, імпортування та наповнення курсу з інших сервісів і
систем та інтеграції з іншими сервісами та платформами зі стороннім
функціоналом ;
- - організація адміністрування та наповнення платформи;
- - організація
надійної ідентифікації студентів;
- - формування індивідуальної навчальної траєкторії студентів за допомогою Moodle;
- - організація
технічної, методичної та організаційної підтримки користувачів Moodle.
В цьому плані ми розглядаємо планування дисципліни за наступними аспектами:
- - кожне завдання та вид діяльності, що входить в план дисципліни, повинні мати безпосередній зв’язок з запланованими навчальними результатами та просувати студентів до цих результатів;
- - послідовність видів діяльності студента має бути логічно визначеною;
- - обсяги завдань для кожного виду діяльності мають бути відповідними можливостям виконання студентами, особливо самостійно;
- - процес навчання має бути безперервним, щоб здобуті результати не втрачалися між послідовними видами діяльності студента.
- - постійна підтримка викладача чи асистента має бути невід’ємною частиною навчання, сприяти його безперервності;
- - наочність і доступність матеріалів є важливою перевагою застосування онлайн-технологій (все, що можна, доступно онлайн, в одному місці, бажано в LMS)
- - практичне застосування навичок та результатів є важливим фактором мотивації студентів на кожному етапі вивчення дисципліни.
При плануванні дисципліни необхідно трансформувати звичні види занять у форми взаємодії суб’єктів навчання, що можуть здійснюватися синхронно та асинхронно, а також в організовану самостійну роботу студента [7].
Івано-Франківський національний технічний університет нафти і газу приєднався до користування пакетом хмарного програмного забезпечення G Suite for Education. G Suite for Education – це набір безкоштовних програм Google, розроблених спеціально для навчальних закладів. У пакет G Suite for Education входять 14 основних та 51 додаткових сервісів Google, серед яких Gmail, Google Диск, Google Клас, Google Meet (засіб для відеоконференцій), Google Календар, Google Документи, Google Таблиці, Google Презентації, Google Sites, а також цифрова інтерактивна дошка Jamboard. Завдяки цьому навчальний заклад безкоштовно отримав доступ до хмарних сервісів, які можна використовувати в навчальній діяльності як викладачам, так і студентам. Даний сервіс працює в університеті у поєднанні із LMS Moodle. Все це дає можливість створити інформаційно-освітнє середовище університету.
Серед можливостей, що надають в сукупності дані програмні середовища можна виділити:
- - безкоштовне користування хмарними сервісами G Suite for Education;
- - створення корпоративної пошти для всіх учасників навчального процесу – @nung.edu.ua;
- - організація дистанційного навчання за допомогою хмарного сервісу G Suite for Education та LMS Moodle;
- - організація мережевої взаємодії між усіма учасниками навчального процесу, організація постійної взаємодії «викладач-студент»;
- - індивідуалізація процесу навчання, розширення меж самостійної діяльності студентів;
- - створення відкритої системи освіти, яка забезпечить кожному здобувачу та викладачу індивідуальну освітню траєкторію для саморозвитку.
Для отримання вище наведених можливостей викладачами та студентами у G Suite for Education передбачені корпоративні функції: спеціальні адреси електронної пошти в домені закладу освіти (@nung.edu.ua).
Для доступу до освітнього середовища університету викладачі та студенти (через адміністратора домену) повинні отримати облікові записи – адреси електронної пошти (user.name@ nung.edu.ua) та паролі доступу до них.
Доступ студентам до LMS Moodle надасть адміністратор даної системи з допомогою служби OAuth2. Дана служби OAuth2 використовуються, для надання функції "Увійти за допомогою Google" на сторінці входу, а потім для спільного використання цього аутентифікованого сеансу із сховищами, такими як Google Drive чи Google Meet, без необхідності повторної автентифікації.
За умов переходу на формат онлайн-навчання виникла потреба використання засобів з функціями групових чатів, дзвінків та конференцій. Одним з найбільш пристосованих для навчання та зручних у використанні інструментів є програма Google Meet.
До переваг програми Google Meet можна віднести [2]:
- - організація відеозустрічей, онлайн-занять зі студентами і у зустрічі можуть одночасно брати участь до 150 користувачів.
- - заняття може тривати безперервно до 300 годин – на відміну від Zoom, де заняття може тривати не довше 40 хвилин.
- - є можливість демонстрації матеріалів на робочому столі ПК під час занять і семінарів: під час зустрічі можна надати доступ до свого екрану, щоб показати презентації або іншу інформацію на робочому столі.
- - планування занять заздалегідь та прив’язка до Google-календаря.
- - синхронізація запланованих занять виконується автоматично на всіх пристроях, тому почати зустріч можна на комп’ютері, а закінчити - на іншому пристрої, наприклад, телефоні.
- - запис занять зі збереженням відео на Google Диск.
- - приєднуватися можна як через браузер, так і через додаток для Android або iOS.
Для поєднання можливостей Google Meet та Moodle в платформу дистанційного навчання Івано-Франківського національного технічного університету нафти і газу dn.nung.edu.ua, було інтегровано модуль Google Meet для Moodle [3], який має ряд цікавих можливостей, а саме:
- - викладач може запланувати відео-зустріч Google Meet безпосередньо з Moodle;
- - викладач може приховати / показати створене посилання від студентів.
- - викладач також має можливість видалити посилання Google Meet з Moodle
- - студенти можуть приєднатися до зустрічі з будь-якого ПК чи смартфона.
- - єдиний вхід, завдяки використання корпоративної поштової скриньки.
- - є можливість синхронізації події з календарями Moodle та Google.
Програмний модуль Google Meet для Moodle дозволяє викладачеві, не виходячи з Moodle, створити кімнату Google Meet і зробити доступним для учнів записи кімнати, збереженої на Google Drive.
Щоб створити кімнату для зустрічей Google Meet з Moodle, плагіну Google Meet для Moodle потрібен ключ API та ідентифікатор клієнта OAuth API Google. Інформація про те, як створити ключ API та ідентифікатор клієнта OAuth, можна отримати за посиланням [4]. Даний програмний модуль поширюється на основі ліцензії GNU.
Розглянемо, як користуватися функцією Google Meet для Moodle. Для конфігурування події Google Meet в Moodle виконати ряд кроків:
В розділі «Загальне» необхідно ввести назву кімнати відеозустрічі, опис та день, час початку та час закінчення зустрічі (рис. 1).
Рис. 1 - Розділі «Загальне» при реєстрації відеозустрічі в Moodle
В розділі «Повторення дати події» можна створювати кілька повторень з дати події.
Рис. 2 – Розділ «Повторення дати події»
Для цього потрібно вибрати дні тижня, на які плануються зустрічі (наприклад, понеділок / середа / п’ятниця). Відмітка «Повторювати кожне», дозволяє встановити частоту. Якщо ваш зустріч зі студентами відбувається щотижня, виберіть 1; збиратимуться кожні два тижні, виберіть 2; кожні 3 тижні виберіть 3 і так далі.
В полі «Повторювати до» встановлюється останній день зустрічі (останній день, коли потрібно повторити дату події).
В розділі «URL-адреса кімнати» (рис. 3), необхідно натиснути кнопку «Створити URL-адресу кімнати», щоб увійти до служби Google та автентифікувати свою особу (якщо ви ще не ввійшли в систему).
Рис. 3 – Розділ «URL-адреса кімнати»
Потім служба попросить дозволити програмі доступ до вашого облікового запису. Після авторизації доступу до вашого облікового запису у вашому Календарі Google буде створена подія з інформацією в полях вище, і до цієї події буде додана кімната Google Meet.
В розділі «Повідомлення» (рис. 4.), якщо позначено цей пункт «Надіслати повідомлення студенту», студентові буде надіслано повідомлення про дату початку події.
Рис. 4 – Розділ «Повідомлення»
Опісля потрібно зберегти усі налаштування.
Перейшовши за створеним таким чином посилання, побачимо результат, що наведений на рисунку 5.
Рис. 5 – Сторінка результату створення відеозустрічіGoogleMeet в Moodle
Потрібно натиснути кнопку «Синхронізувати з Google Drive», щоб увійти в службу Google, та підтвердити свою особу (якщо ви вже не ввійшли в систему). Потім служба попросить дозволити програмі доступ до вашого облікового запису, натисніть кнопку «Дозволити».
Після авторизації доступу до вашого облікового запису програма шукатиме записи в папці «Meet Recordings» і встановлюватиме посилання для спільного доступу на всіх, хто має посилання з дозволом на читання.
Потрібно звернути увагу на те, що неможна змінюйте назву папки «Meet Recordings» на своєму Диску Google. Саме в цій папці Google Meet зберігає записи, і саме в цій папці модуль Google Meet для Moodle здійснює пошук записів. Якщо назву запису змінити або видалити з папки «Meet Recordings», цей запис більше не буде синхронізований з модулем Google Meet для Moodle.
Як показує результат використання програмного модуля Google Meet для Moodle, час який затрачається викладачем для створення відео зустрічі скорочується, а посилання на записи лекцій та інших видів занять легко зберігаються в середовищі дистанційного навчання Moodle, та можуть бути надані для перегляду студентам окремих курсів. Ще однією перевагою є те, що створивши одну діяльність, наприклад для лекцій, з постійним посиланням відео зустріч Google Meet усі посилання записів таких лекцій, зберігатимуться в одній сторінці дисципліни. В подальшому заплановано покращити переклад програмного модуля Google Meet для Moodle на українську мову.
Оскільки викладачі ІФНТУНГ ведуть більш ніж 1000 дисциплін впродовж одного семестру, забезпечення цих дисциплін для більш ніж 5000 студентів створює велику проблему в плані синхронізації груп, студентів, дисциплін та викладачів кожного семестру в системі Moodle. Традиційно, це робилося працівниками Центру дистанційного навчання за алгоритмом, поданим на рис. 4.
Цей підхід був задовільним, коли тільки окремі групи були включені в процес онлайн навчання з використанням Moodle. Якщо ж ми говоримо про обов’язкове використання Moodle як ядра онлайн-навчання, першу чергу, то цей підхід потребує величезного об’єму роботи від центру дистанційного навчання - створення всіх курсів, категорій курсів, студентських облікових записів, академічних груп, прив’язки викладачів до дисциплін, і т.д. Це все робиться вручну.
Рис. 6 – Робота в Moodle з використанням статичного курсу
Ще однією проблемою є життєвий цикл курсу. Коли викладач розробляє онлайн-курс, група зараховується на цей курс, і, таким чином, викладач не може робити значних змін у структурі курсу під час семестру (наприклад, додавання нових елементів контролю, або зміну політики оцінки. Тому єдиним часовим проміжком, вільним для роботи над вдосконаленням курсу є міжсеместрові періоди, що зазвичай співпадають з періодом відпустки.
Більше того, після того як група відраховується з курсу, її оцінки та елементи контролю зникають, тому ці дані мають експортуватися в інше місце і зберігатися у вигляді резервної копії впродовж навчання цих студентів, інакше для відновлення оцінок потрібно буде повторно зараховувати студентів на курс
Третя проблема - це те, що багато курсів загальних технічних дисциплін (наприклад, вищої математики та фізики) часто є ідентичними для різних спеціальностей, за винятком двох-трьох навчальних елементів, які мають викладатися по-різному (наприклад, в курсі фізики архітекторам потрібен детальніший розбір механіки, тоді як комп’ютерним інженерам потрібно більше занять по напівпровідниках). Таким чином, викладач фізики має створювати два різні курси і, якщо спільні теми якимось чином змінюються, потрібне редагування обох курсів.
Тому, було прийняте рішення переглянути існуючий підхід для спрощення та пояснення цього процесу. В першу чергу, була представлена концепція “шаблону курсу” . Шаблон курсу - це онлайн курс, розроблений викладачем в Moodle, що використовується для клонування в курси, які будуть використовуватися для онлайн-навчання групи. Таким чином, ми можемо працювати з курсом за схемою, поданою на рис. 7.
Рис. 7 – Підхід до створення курсів з використанням шаблонів
Це вирішує другу проблему, описану вище - всі оцінки та елементи контролю зберігаються всередині окремого курсу до моменту, коли група завершить навчання в університеті. Проблема з оновленням курсів так само вирішується - викладач може редагувати шаблон курсу коли він захоче, забезпечуючи нові групи оновленим курсом. Також, цей метод дозволяє вирішити третю проблему, оскільки викладач може розробити універсальний курс “все-в-одному” для всіх спеціальностей, після чого копіювати в конкретний курс, що стартує, тільки теми, що потрібні, наприклад комп’ютерним інженерам або архітекторам.
Недолік такого підходу один, однак дуже вагомий - перехід від одного курсу до керування багатьма копіями шаблону збільшить кількість курсів (вона буде рости як мінімум на 1000 вищезгаданих курсів на семестр). Тому, для організації такої кількості курсів, було застосовано підхід до структури, що базується на році випуску групи. Дерево категорій подане на рис. 8.
Рис. 8 – Дерево категорій курсу
Запропоноване дерево дозволяє вести розподілене керування курсами, використовуючи можливість Moodle під назвою “Менеджмент категорій”. Однак, спочатку повернемося до першої означеної нами проблеми. Її рішення було виведене засобами GSuite та Деканат Плюс, а, конкретніше, їх інструментами експорту.
Студенти формуються в групи під час створення корпоративних облікових записів. Потім, групи експортуються разом з іменами та кодами в Moodle, формуючи когорти (з використанням CSV-файлів). Після цього, ми імпортуємо облікові записи студентів з прив’язкою їх до груп в Moodle, використовуючи інструмент “Імпорт користувачів”. Таким чином, ми імпортуємо студентів та групи в Moodle. Ключовим моментом є те, що після зміни налаштувань категорій Moodle, ми можемо зараховувати групи на цілі категорії курсів. Тому, для прикладу група майбутніх бакалаврів з комп’ютерної інженерії, що завершить навчання в 2021 році, може бути зарахована на категорію курсів “Інститут інформаційних технологій/Комп’ютерна інженерія/Бакалавр/Рік випуску 2021”, і це зарахує їх на всі курси даної категорії.
Список курсів також може бути імпортований з прив’язкою до категорії, що дозволить створити всі курси одним імпортом для кожного семестру. Інший спосіб (для фільтрації курсів, що присутні в навчальних планах, однак не вивчаються, наприклад, по причині того, що курс перебуває в блоці вільного вибору і жоден студент його не вибрав) полягає в розподіленому керуванні категоріями курсів. Один працівник випускової кафедри спеціальності закріпляються за керуванням курсів цієї спеціальності з правами менеджера категорії. Створення, фільтрування, завантаження та моніторинг 35 курсів, що виконується 40 особами є кращим підходом до управління, ніж перекладання обов’язків керування 1500 курсами 2-3 особами, оскільки комунікація та консультація всередині кафедри зазвичай займає менше часу ніж делегування цих обов’язків по цілому університету конкретному відділу.
Окремої уваги вартує категорія “Шаблони курсів”, де для кожного викладача створюється своя категорія, а сам викладач призначається менеджером цієї категорії. Це дозволяє викладачу створювати і розробляти будь-який курс, який йому потрібен без будь-якого втручання центру дистанційного навчання. Ця категорія є “пісочницею” для експериментів та зберіганням курсів, що перебувають в стадії розробки. Кожного разу, коли викладач приєднується до пустого курсу з групою студентів, він може імпортувати навчальні елементи та елементи контролю з шаблону курсу, та розпочати викладання дисципліни з використанням цього курсу.
Висновок. Розглянуто впровадження Moodle у якості університетської навчальної платформи, інтеграцію Google Meet та використання в освітньому процесі пакету хмарного програмного забезпечення G Suite for Education.
Список використаних джерел
- Pysanko, M. L., & Martynenko, O. Y. (2020). MOODLE as a means of teaching prospective interpreters via e-course on listening comprehension in english. Information Technologies and Learning Tools, 75(1), 237-252. https://doi.org/10.33407/itlt.v75i1.2644.
- Використання сервісу Google Meet за умов дистанційного навчання: веб-сайт. URL: https://content.hneu.edu.ua/s/Elxzv-E6g (дата звернення: 01.06.2021).
- Google Meet™ for Moodle: веб-сайт. URL: https://moodle.org/plugins/mod_googlemeet (дата звернення: 31.05.2021).
- How to create the API key and OAuth client ID: веб-сайт. URL: https://github.com/ronefel/moodle-mod_googlemeet/wiki/How-to-create-the-API-key-and-OAuth-client-ID (дата звернення: 01.06.2021).
- Н.М. Піндус, А.Г. Винничук, Г.О. Сенів Віртуальна лабораторія для експрес-контролю втрат природного газу у газопровідних мережах Системи обробки інформації. - Харків, 2017. - № 4 (150). - С.152 - 154.
- Галущак М.О.,Чеховський С.А., Піндус Н.М. Національний університет –стан і перспективи дистанційного навчання для технічних спеціальностей. Розвідка та розробка нафтових і газових родовищ // Всеукраїнський науково-технічний журнал - 2015, вип.1(46)
- «Рекомендації МОН щодо впровадження змішаного навчання» від 23.06.2020р.
- - прийняття
комплексного рішення на базі зазначеної LMS для забезпечення освітнього процесу
нашого ЗВО. Це рішення забезпечить і підтримає створення якісного контенту,
використання зручного інтерфейсу, підтримки мобільних додатків, звітність про
діяльність в системі, імпортування та наповнення курсу з інших сервісів і
систем та інтеграції з іншими сервісами та платформами зі стороннім
функціоналом ;