Загальне
Литвин О.Г., Манчинська Н.Б.
Харківський національний університет радіоелектроніки
Інтерактивна складова у дистанційному навчанні з математичних дисциплін
В умовах дистанційного навчання важливою є взаємодія між студентами та викладачами. Тобто на перший план виходить інтерактивна складова в процесі навчання. У даній роботі висвітлені питання проведення різних форм навчання з включенням елементів інтерактивного формату при вивчанні математичних дисциплін.
Для контролю знань та активності студентів використовувались такі форми контролю: 1) опитування та тестування на лекціях, 2) індивідуальні завдання, 3) контрольні роботи, 4) тестування за темами.
Інтерактивна складова у дистанційному навчанні з математичних дисциплін в системі Moodle реалізована на основі таких видів діяльності: 1) анкета, 2) тест, 3) завдання.
Далі наводяться фрагменти реалізації вказаних положень у навчальному процесі.
Для контролю засвоєння теоретичного матеріалу на лекціях в кінці заняття проводились опитування та тестування. Для опитування використовувався вид діяльності «анкета». Якщо відповіді на питання мали вигляд формул, вибирався тип запитання «кнопка вибору» (рис. 1, 2).
Рисунок 1. Вигляд питання для студента
Рисунок 2. Результати опитування
Якщо відповідь на питання мала числовий вигляд, використовувався тип запитання числовий (рис. 3, 4).
Рисунок 3. Вигляд питання для студента
Рисунок 4. Результати опитування. Зеленим позначена кількість респондентів, що дали однакову (правильну) відповідь
Тип діяльності «анкета» не аналізує, які відповіді правильні, а які ні. Такі завдання не оцінювались, але давали розуміння засвоєння матеріалу. В кінці опитування викладач проводить аналіз, пояснюючи правильність розв’язку.
Для тестів банк питань наповнювався завданнями, які розподілялись по категоріям. Студенту формувався тест наступним чином: з кожної категорії випадковим чином вибиралося завдання (рис. 5).
Рисунок 5. Формування тесту
Використовували такі типи запитань: числовий (рис. 6) та багатоваріантне питання (рис. 7).
Рисунок 6. Вигляд запитання для студента (числовий тип)
Рисунок 7. Вигляд запитання для студента (багатоваріантний тип)
Рисунок 8. Фрагмент результатів тестування
Для контролю засвоєння курсу на основі дистанційного навчання виконувались: 1) індивідуальні завдання (ІДЗ) безпосередніми розрахунками письмово; 2) ІДЗ у системі комп’ютерної математики Mathcad; 3) письмові контрольні роботи (КР), 4) тести. Завдання пунктів 1), 2) виконувались як домашні завдання; пункту 3), 4) online.
Надсилання індивідуальних завдань та проведення контрольних робіт реалізоване через вид діяльності «завдання».
Рукописне розрахункове індивідуальне завдання студенти фотографували, створювали PDF-файл з фото, цей файл завантажували на свій google-диск, а у відповідне поле на сторінці курсу вставляли посилання на файл та прикріплювали файл з завданням у Mathcad.
Для контрольних робіт створювались файли з варіантами завдань. Один файл – один варіант. Ці файли завантажувались в елемент «завдання» при обраній позначці «обране завдання» (рис. 9).
Рисунок 9. Фрагмент формування діяльності «завдання»
Кожен студент отримує тільки один варіант завдання. Якщо варіантів завдань менше ніж студентів, варіанти повторюються.
Вид діяльності «завдання» дає можливість синхронізувати роботу за часом, надати доступ відповідній категорії студентів, сповістити студентам про оцінку, надати коментар.
Лекції, практичні заняття та консультації проводились онлайн за допомогою сервісу Google Meet. Посилання на відеоконференції розміщені на сторінці курсів на платформі Moodle. Участники навчального процесу мали постійний зв'язок між собою.
Таким чином, у даній роботі наведена практична реалізація введення в процес дистанційного навчання з математичних дисциплін інтерактивної складової. Практика показала, що такий підхід підвищує інтерес до вивчення математичних дисциплін та загальну мотивацію до їх засвоєння.
Список використаних джерел
-
Тевяшев А. Д., Литвин О. Г., Манчинська Н. Б. Досвід використання системи Мoodle у дистанційному навчанні з фундаментальних математичних дисциплін // Восьма міжнародна науково-практична конференція «MoodleMoot Ukraine 2020». Теорія і практика використання системи управління навчанням Moodle». (Київ, КНУБА, 22 травня 2020 р.): Доповідь. – К.: КНУБА, 2020. https://2020.moodlemoot.in.ua/course/view.php?id=31
-
Тевяшев А.Д., Литвин А.Г., Манчинская Н.Б. Об опыте использования системы дистанционного обучения MOODLE при изучении фундаментальных математических дисциплин Междунар. науч.-метод. конф. (Минск, 1–2 ноября 2018 года). Минск : БГУИР, 2018. – 596 с., 461-465 с.
-